Annons

bokfråga (scott kelby)

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
som nybörjare inom ps skulle jag behöva en bok om "hur man gör", och har då tittat på "photoshop cs2 för digitalfotografer", men även den som bara heter "cs". jag är medveten om att det är två uppdateringar av samma program, men när jag läser recensionerna på denna sida får jag uppfattningen att cs2 boken också bara är en uppdatering. alltså, förutsätter man i cs2 att man läst cs, eller står det samma sak i cs2 med några få tillägg? jag behöver ju lära mig från grunden...vilken bok ska jag då köpa?
 

Björn Öst

Avslutat medlemskap
Jag har den första boken. Det är handfasta råd med steg-för-steg så inga förkunskaper krävs. Så du behöver säkert inte ha läst den första för att kunna fatta tvåan. Men kolla för säkerhets skull så det inte är precis samma tips, bara anpassade för CS2.

Scott Kelby verkar inte tror på färghantering och icc-profiler. Han skriver på nåt ställe att man ska göra porträttbilder så de ser för gula ut på skärmen för att bli bra i tryck. I en modern och korrekt färgstyrd miljö är det du ser på skärmen som gäller. Men i övrigt är det en lättillgänglig och trevlig bok.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
CS2 boken är samma som CS fast med tillägg. Den förutsätter inte att du läst CS-boken först alltså.

Den är ganska löjligt skriven på en del ställen men det kan man leva med. De flesta tipsen är bra.

Boken består i stort sett bara av en massa användbara tips. Det står typ "Gör så här så blir det så här", ingen förklaring varför.

Om du ska lära dig från grunden kan det vara bra att läsa Photoshop cs2 bibeln. Jag tillbringade många döstunder förra sommaren med att läsa den boken, väldigt bra.
 
Senast ändrad:

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
CS2 är som alla säger en uppdatering av CS, men tillräckligt mycket uppdaterad för att det skall vara värt att ta CS2. Det är inte bara uppdaterat, det är massor av nytt också.
Speciellt ett mycket bra parti om hur man hittar medel grå punkten i sina bilder (för att kunna göra färgerna rätt).

Angående Björns prat om färgprofiler så är det ett 22 sidor kapitel om just det i CS2 boken.
Men skall man bry sig mycket om det, alltså ens fundera på färgprofiler, skall man nog köpa sig en skärmkalibrera också, på samma gång (överhuvudtaget om man vill korrigera färger).
Blir lite som att famla i mörker annars. Och kasta ut sin LCD skärm, så länge man inte har en riktigt, riktigt dyr och bra en.

Jag tycker att dom tips där är i boken är väldigt lätt förklarade, man kommer liksom igång direkt. Men bara partiet om hur man färgkorrigerar bilder gör det värt att köpa boken, tycker jag. Jag har köpt både CS och CS2, och skulle utan att blinka köpa CS2 boken, även om CS kostade bara hälften så mycket.

Tänk på att köpa boken i det språk ditt Photoshop är i, blir väldigt jobbigt att hitta vad han menar annars.

Köp boken.

/Magnus
 

niklasl

Aktiv medlem
Håller med Andreas - Scott Kelby har ett ganska irriterande sätt att skriva på, lite småtramsigt, ungefär som i For Dummies-serien. Har CS-boken själv men hade hellre köpt en bok med ett mera strukturerat sätt att lära ut Photoshop. Scott Kelby förklarar inget, han visar bara hur man gör en sak, sida upp och sida ner med skärmdumpar och steg-för-steg-anvisningar.

På amazon.com och amazon.co.uk finns en del recensioner av boken. Många är entusiastiska, andra inte lika. Försök hitta någonstans att bläddra i boken och bilda dig en egen uppfattning.

Ett bokalternativ jag sett rekommenderas är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers" men den verkar inte finnas på svenska.
 

BugEyes

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Ett bokalternativ jag sett rekommenderas är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers" men den verkar inte finnas på svenska.
Jag föredrar också den boken och har recenserat den här på FS under recesioner.
Jag föredrar också att den är på engelska eftersom jag vant mig vid dom engelska benämningarna och valt engelsk PS.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag brukade tycka rätt illa om Kelby förut. men jag har ändrat mig:

Den plågsamma humorn var ett problem förut men den funkar numera. Dels så har jag träffat honom och dels så ger PhotoshopTV ett ansikte. Dvs humorn gör att man återknyter till en person som man förstår "är sån på riktigt". Då greppar man, han försöker skriva som han är.

Sen har jag helt ändrat åsikt om Photoshop-böcker. Jag brukade vara en ivrig förespråkare för att man köpte sig en bok där man fick en handfast väg genom programmet från början. Typ som Evenings bok.

Men numera tycker jag att det är bättre att börja med en sk tricksamling. Ett bibliotek som gör att man är igång och jobbar snabbt. Och känner sig duktig och lite driven. Varje Photoshoppare behöver en grundrepertoar – ett antal tips som funkar och som man kan nästan utantill eller med lite stödanteckningar.

Bok nummer två man köper sen kan vara Evenings eller liknande.

Jaja, det var min åsikt. Jag har recenserat Kelbys bok här: http://blogg.moderskeppet.se/arkiv/2005/recension-photoshop-cs-for-digitalfotografer/

Varning för att den svenska översättningen har svenska screenshots. Så sitter du med engelskt Photoshop så ska du nog inte köpa den på svenska.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
pastorove skrev:
Jag brukade tycka rätt illa om Kelby förut. men jag har ändrat mig:

Den plågsamma humorn var ett problem förut men den funkar numera. Dels så har jag träffat honom och dels så ger PhotoshopTV ett ansikte. Dvs humorn gör att man återknyter till en person som man förstår "är sån på riktigt". Då greppar man, han försöker skriva som han är.

Sen har jag helt ändrat åsikt om Photoshop-böcker. Jag brukade vara en ivrig förespråkare för att man köpte sig en bok där man fick en handfast väg genom programmet från början. Typ som Evenings bok.

Men numera tycker jag att det är bättre att börja med en sk tricksamling. Ett bibliotek som gör att man är igång och jobbar snabbt. Och känner sig duktig och lite driven. Varje Photoshoppare behöver en grundrepertoar – ett antal tips som funkar och som man kan nästan utantill eller med lite stödanteckningar.

Bok nummer två man köper sen kan vara Evenings eller liknande.

Håller helt med dig.
Humorn är ju även ett försök att göra något jävligt trist lite roligare.
Ibland blir det kul, ibland blir det B, som med precis all annan humor.

Att direkt börja tugga, så här funkar det reglaget, så här funkar detta kan skrämma bort den mest inbitne entusiasten. Ungefär som att börja plugga modes på första gitarrlektionen, inte roligt alls.

Jag tycker att genom "tricken" Kelby ger i sin bok får man en ganska bra ide av hur saken funkar, om man tänker och testar lite själv.

Egentligen, behöver man editera mer än han går igenom i sina böcker är det nog inte där man skall lägga sin tid, utan kanske se över sitt bildtagande lite.

/Magnus
 

Soulfinder

Aktiv medlem
Jag har boken, har själv lärt mig mycket i PS och med hjälp av boken får man massor av ideér hur man skall utveckla sig själv i PS, att våga testa och prova nya ideér...


Jag rekommenderar den som ett första steg att lära sig mer angående PS

/Nicklas
 
ANNONS