Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
hej

jag börjar framkalla i mörkrummet som jag hyr ..så tänker jag beställa några filmpapper men jag vet inte vilka ska jag välja?

tänker köpa bara billiga plast papper...så kan jag lära mig om framkallning utan att spendera mycket pengar..det ska vara gott kvalitet inte bäst utan prisvärd ..

skulle ta nog minsta storlek papper för test (1/3 av bilden för kolla/korrigera om det är rätt exponering) sen ett hyfsat storlek för vanlig (fin) framkallning

jag har olympus om2n med några fina o Tokina objektiv..så vilket storlek skulle passa för 35mm film för att behålla sin skärpa?

testade tentax vario work (halvblank tror jag)..det blev inte så fint (kolla på mitt album) några vita prickar sitter på det..beror det på pappers kvalitet? (storlek 18x24)

vilket (matt/blank/halvblank) rekommenderas?

gissar på en illford multigrade rc4 9x13cm (blank) och 13x18cm för fin framkallning...e det bra ide?

jag tänker beställa 20st trix rullar och fotopapper från photax ändå ..så hjälp mig att välja papper

MVH Tomasis
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Ska du ändå beställa från Photax kan du pröva Varycon. Det är helt okej papper och ger ett fint resultat. Det finns nog bättre men det är billigt och inte något dåligt fotopapper för den skull. Kontrasten är variabel. Jag brukar använda 13x18 för att få ut bildernsom är exakt 10x15.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det verkar ju onödigt att köpa två storlekar på papper när man kan klippa själv.
Ilfords papper har jag begränsade men goda erfarenheter av. Matt eller blankt papper är ju en smaksak. Själv föredrar jag matt eller sk pärlyta när det gäller plastpapper. Storleken på papper beror ju på hur grovt korn du kan acceptera. Jag har börjat kopiera från tri-x på 18x24-papper (Ilford fiber) och det funkar alldeles utmärkt. Angående skärpan, så ska det inte vara några problem om du bländar ner förstoringsobjektivet ett par steg.
De vita prickarna på din bild beror antagligen på att negativet var dammigt.
Lycka till!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Ska du ändå bara göra provremsor med 9x13 papperet så är det bättre att du klipper ner 13x18 papperet så du får paper från samma tillverkningsomgång, annars kan det skilja lite grann i exoneringskänslighet mellan olika förpackningar ( Även om man kör med helt identiska papper)
Dom vita prickarna har inget med papperet att göra utan är "vanliga" dammprickar
Och jag tycker faktiskt att din kopia ser bra ut
fin svärta i bilden :)
 

tomasis

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Ska du ändå bara göra provremsor med 9x13 papperet så är det bättre att du klipper ner 13x18 papperet så du får paper från samma tillverkningsomgång, annars kan det skilja lite grann i exoneringskänslighet mellan olika förpackningar ( Även om man kör med helt identiska papper)
Dom vita prickarna har inget med papperet att göra utan är "vanliga" dammprickar
Och jag tycker faktiskt att din kopia ser bra ut
fin svärta i bilden :)
Tack ..tycker att bilden ser mkt mörkare ut på skärmen än originell kopia

men bilden med mycket svärta ser snyggare ut =)
 
ANNONS