Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart förgrund, siluett

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Det är enkelt om bakgrunden är tillräckligt ljus, då räcker det att man exponerar för och exponera för ex. himlen (på en 350D kan du använda "spot"-mätningen så får man en silluett.

Det är faktiskt det hela.

Man kan också "fuska" lite genom att efterbehandla bilden och dra upp kontrasten och ev. dra lite "curves" om man använder Photoshop (tror kommandot kallas "kurvor" på svenska).
 

mickearvid

Aktiv medlem
Hej på er.

Tackar för de snabba svaren, antar att jag har nog använt mig av för lite motljus.

Ska hem och testa.
 

raderad12

Aktiv medlem
mickearvid skrev:
Hej

Har sett vissa bilder som ändast visar en siluett.
Hur går man tillväga ?

Har en canon eos 350d, har testat lite att underexponera bilden för att få det främre mörkt och det bakre ljust. Men bilden blir bara mörk.

Några tipps ?
Om du tycker att hela bilden blir för mörk när du vill få objektet till en siluett, då är skillnaden mellan det ljusa och det mörka för liten, dvs kontrasterna är för små.

Prova i ett rum med bara ett fönster mitt på dagen, gå fram/zoma så att fönstret täcker bildrutan, ställ in kameran så att detta blir rätt exponerat. Zooma ut/backa och låt någon ställa sig emellan dig och fönstret, knäpp av med en bild med den exponering som tidigare var korrekt för fönstret. Om det inte var ovanligt ljust i rummet, så kommer nu personen mellan dig och fönstret att bara vara en siluett. Vad du har gjort är att du har fotat en situation som kameran inte klarar av, kontrasterna blev för stora.
 

Bilagor

ANNONS