Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

Jag noterade att det här på fotosidan funnits ett allmänt intresse för den nya Minolta Dual III-scannern. Jag hittade en första testning av den <a href='http://www.imaging-resource.com/SCAN/DSEIII/DSEIIIA.HTM'> här </a>.

Kanske kan vara av intresse?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bernhard, har du någon erfarenhet av föregångaren? Hur står den sig i så fall mot den vad gäller hastighet, skuggor och förmåga att skanna negativ?
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Dynamiska omfången tycker jag är riktigt bra om jag gämnför med min epson 2450. Ska testa att scanna lite mer och återkomma så fort jag är klar. Måste lämna ifrån mig den imorgon...jag vill inte....

Jag ska nog sälja min epson 2450 nu och köpa minoltan istället. Scannar endast småbild så det lönar sig.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Dual II har ju från vissa håll anklagats för att vara ganska dålig på att hantera sv/v neg. Har du tid och möjlighet att scanna ett eller två sv/v neg av olika täthet.

Hur sant bedömer du deras angivna DMax på 4,8. Det verkar otroligt med tanke på att Nikons 4000 resp 8000 modeller levererar DMax på 4,2.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
med epson 2450. Kan vara svårt att se skillnaden efter jpeg kmpen. Men skillnaden är faktiskt ganska stor, särskilt när det gäller dynamiskt omfång. Skärpan är också mycket bättre fast det syns inte så tydligt på den här bilden.

Jag minns dock inte hur bra dynamiska omfången var på dual II'an men enligt specer så ska den vara ättre på III'an
 

Bilagor

Bobo_m

Aktiv medlem
Ja det kan den definitivt! Jag skrev precis ut bilden som 18x24 och är grymt nöjd. Dock så har jag inte fått till skrivaren riktigt som jag vill...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
DMax på Dual II har jag för mig bara var 3,6 och nu plötsligt 4,8 på Dual III. Och jämfört med Nikons toppmodeller som ju ändå får ses som lågnivå-proffsscanners som levererar DMax 4,2 men till en prislapp som är mellan 5 och 10 ggr Minoltans.


Bobo_m skrev:
med epson 2450. Kan vara svårt att se skillnaden efter jpeg kmpen. Men skillnaden är faktiskt ganska stor, särskilt när det gäller dynamiskt omfång. Skärpan är också mycket bättre fast det syns inte så tydligt på den här bilden.

Jag minns dock inte hur bra dynamiska omfången var på dual II'an men enligt specer så ska den vara ättre på III'an
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Jag tycker själv att det är lite mysko att det ligger så högt. Jag kan dock inte gämnföra med något förutom med epson som jag vet inte är lika bra.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
4.8 är bara ett teoretiskt D-max. Jag har läst någonstans vad uppmätt D-max är men kommer inte ihåg det. Har för mig att det var ganska högt dock, kanske runt 3.5-3.6 vilket är bra och borde innebära att den tränger ganska djupt in i en Velvia.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Tack Jim..
3.6 låter rimligare jämfört med Nikonmodellerna..

jimh skrev:
4.8 är bara ett teoretiskt D-max. Jag har läst någonstans vad uppmätt D-max är men kommer inte ihåg det. Har för mig att det var ganska högt dock, kanske runt 3.5-3.6 vilket är bra och borde innebära att den tränger ganska djupt in i en Velvia.
 
ANNONS