Annons

Tips och trix för GIMP

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Kul om vi kan samla ihop lite tips och trix om Gimp här! (PS har ju redan en sådan tråd)

Tex skulle jag vilja veta om ni kör med någon generell inställning för oskarp mask...
Jag har försökt, och bäst hittills är: R=120, M=020, T=20 - Inte för det blir superbra, men ofta bättre än originalet.

Men, alla tips och trix för Gimp är välkomna!
 

Heberg

Aktiv medlem
Kan man slinka in här med en fråga om skillnaden mellan Unsharp mask och Sharpen?

Ofta när jag inte hittar rätt med USM så använder jag Sharpen med 40 som värde på en webbild med kanske 800x? pixlar och det blir döbra. Vad är fördelen med USM?
 

jeskata

Aktiv medlem
För USM brukar jag först skärpa med radie 3.0, magnitude 0.2, och threshold lite beroende på skärpedjup (för att inte skärpa bokeh:n).

Här finns några användbara plugins, använder Dynamic Range Extender ofta för att slå ihop två konverteringar av samma raw
http://typo3.trsqr.net/index.php?id=22
och undvika utbrända/utsvärtade områden.
 

ulltand

Aktiv medlem
Script-fu...

...är helt enkelt makro för Gimp. Dels kan man bygga egna, dels kan man använda makro som andra byggt.
Tex kan du skärpa dina bilder, automatiskt lägga in text, få bilder att se ut som Holgafoton mm.

Här finns en hel del:
http://registry.gimp.org/index.jsp

Har du fler tips på sidor med Script-fu eller filter?! Skicka in adressen hit!
 

Stedtlund

Aktiv medlem
För skärpning har jag använt refocus med gott resultat under en längre tid. Dock så har jag bara kompilerat det i Linux.
 

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Någon som har tips på hurm man bäst gör i GIMP för att få en effekt motsvarande den man får i PS när man kör tritones?
 

raderad12

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Tex skulle jag vilja veta om ni kör med någon generell inställning för oskarp mask...
Jag har försökt, och bäst hittills är: R=120, M=020, T=20 - Inte för det blir superbra, men ofta bättre än originalet.
Oskarp mask kan sas. per definition göras sådär "generellt", detta eftersom skärpningen måste anpassas till bildens upplösning i det slutliga visnings-mediumet. Tänk så här: en 1 pixel i en bild visad på bildskärm med 100ppi upplösning är 0.2mm stor, om då samma bild skrivs ut i 400ppi så är pixeln endast 0,06mm stor, dvs. inte synbart. Därför måste USM-radien anpassas till den upplösning som bilden får på slutmediumet.

En hygglig tumregel för radien är:
Radien= (slutbildens ppi / 30) x 0.2

För bildskärm passar således en radie på 0,5 - 0,7. För en utskrift på 300ppi så blir 2,0 bra.

Vad gäller mängden så kan sägas att ca 0,25 - 0,50% funkar bra för en lätt uppskärpning, ibland kan det dock finnas en poäng i att skärpa olika delar av bilden olika mycket. T ex. att skärpa ögonen mer än resten av ett porträtt - görs med markeringsverktyget (lassot - kom ihåg att fjädra kanterna), håll nere "skift" för att markera flera områden, kör USM, invertera sedan markeringen (välj -> invertera) och kör annat värde på USM för resten av bilden.

Vad gäller tröskelvärdet så är det ett mått på hur mycket pixlarna skall skilja sig åt för att det skall uppfattas som en kontur som skall skärpas, man vill ju oftast inte skärpa upp brus - eller finnar på ett porträtt... ;-)

USM kan också användas för att öka kontrasten på ett lite annorlunda sätt, detta genom att blåsa upp radien väldigt mycket ca 10 - 20 och sedan använda en mycket liten mängd ca 0,08 till 0,14 och sedan justera var det skall ge effekt med tröskelvärdet (kan funka fint på just ögon).
 

raderad12

Aktiv medlem
NI i Gimp.

Släta ut hud gör man med Selektiv gaussisk oskärpa. I bifogad bild har jag gjort det och dessutom gjort en kontrasthöjning på ögat med USM. Man gör en ungefärlig luddig markering med lassot på det man vill släta ut, sedan sel.gauss, i detta fall gjorde jag det på dubbelt så stor bild med värdena; radie 8 och tröskelvärde 10.

Givetvis kan ju också göra detta på ett lager och därigenom justera effekten med opaciteten. Man kan ju också justera efter nivåvärden genom att först duplicera orginal-lagret, göra sel.gauss på det undre och sedan lägga till en vit lagermask till övre kopian där man klistrar in orginalet och lägga på en extrem kurva på lagermasken, där allt mörkt i masken släpper igenom det utslätade från det undre lagret.

Selektiv gaussisk oskärpa kan givetvis också användas för att dämpa brus, då med mycket försiktigare värden, ca 3-4 på båda för en 6Mp bild, här kan också "tricket" ovan med en lagermask vara finurligt för att styra vad som påverkas, bruset syns ju oftast tydligast i skuggor, då kan man vräka på lite mer utan att det syns.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS