Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3-4 nubörjarfrågor i CS2 (spara jpeg, batchskärpa, brusreduceringsordning)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har några för er enkla frågor i PS CS2

1. När man ändrat en jpeg-fil som kommer direkt från kameran (högsta kvalitet på en 20D)på något sätt, om man då bara väljer save, hur sparas filen?
Om jag vill spara filen för utskrifter för lite större utskrifter, skiljer det sig då fråm om jag bara skall lägga ut dem på nätet?
Platsen på burken spelar ingen roll.

2. Kan jag batchmodifiera flera filer. Om jag alltid gör samma sak på de flesta kort, kan jag skapa något forma av macro?

3. Om jag som i mitt fall vill brusreducera några bilder (från ett bröllop mtaget med ISO1600) bör jag göra det innan eller efter jag skärpat upp och efterbehandlat bilderna i PS?

4. Kommer nog på en till inom kort :)

//Jocke
 

Vr98olli

Aktiv medlem
Hej!

1. Bildens storlek och kvalitet(dpi etc.) är ju såkalrt olika beroende på syftet, det är ju dumt att slänga upp en bild i 300dpi och 3000*2000 pixlar stor bild eller liknande på webben eftersom det tar stor plats o blir svårt att överblicka.(skärmar klarar 72dpi)

2. Ja det kan du, finns under Arkiv->Automatisera->Gruppera för att göra exempelvis förminskning och skärpning på en bunt foton och spara som kopior i en annan mapp eller liknande.

Först måste du dock skapa ett makro som gör det du önskar, antingen genom att ladda ner ett eller läsa på lite i hur man gör macron på exempelvis FS's egna guide:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm

3. Jag gör det iaf. före eftersom det tillkommer brus när man skärper/ljusar upp etc. så har man ett hum om hur mycket brus som återkommer och kan ställa in det lite mer optimalt enligt mig.

Fast det finns säkert de med goda argument mot att göra tvärtom!

4. Ok, jag väntar! ;)
 

Joa

Aktiv medlem
Tack så mycket. Jag måste masa mig iväg och köpa en bok, men att sitta framför datorn när solen skiner rimmar inte.
Får hoppas på lite regn emellanåt :)

/Jocke
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
En bra bokserie den med, speciellt om man inte är jätteintresserad av att gå in på djupet utan bara vill ha tips på hur man uppnår ett visst resultat. Har inte precis den utgåvan utan den för Photoshop Elements. Men efter att ha ögnat igenom varianten för CS2 kan jag säga attt stuket och tipsen är ganska lika.
 

Joa

Aktiv medlem
4. Vad är vitsen med att spara från Raw till *.tiff? Skall man skicka in för utskrift verkar det ju vara *.jpeg som gäller

//Jocke
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Finns faktiskt ställen som tar emot TIFF...

Dessutom är TIFF inte ett förstörande format så som JPEG. TIFF kan du öppna och spara om hur många gånger som helst utan att bildkvaliteten försämras vilket inte går att göras med JPEG.

Personligen konverterar jag inte alla mina RAW-bilder till TIFF utan bara dem som verkligen är bra. Detta för att kunna göra justeringar i exempelvis PS och spara dem för att vid ett senare tillfälle kunna ta upp bildbehandlingen utan att tappa i kvalitet.
 
ANNONS