Annons

TIPS - Rule of Third Grid i PS CS

Produkter
(logga in för att koppla)

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Trimma in "Grid" så den visa ett rutmönster
enl "Rule of Third"

Under "Edit/Preferences/Guides, Grid & Slices"
sätt "Gridline every:" till 33,3 percent
och "Subdivisions:" till 1

Aktivera/Avaktivers under "View/Show/Grid"

Göm och ta fram tillfälligt med "Ctrl+H (Hide)"
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Bara det inte används slaviskt..

Det är långt mer komplicerat än att bara placera saker här och där.. En sådan regel i issolerat användande tar noll (NOLL!) hänsyn till motivobjektens riktningsenergi, det negativa rummet kontra de positiva formerna osv osv osv (osv x en milj).

Men visst kan det vara en fingervisning om man gillar balans traditionell visuell gramatik..! Det kan såklart även användas för att effektivt bryta regeln, eller liksom trigga gränserna för balans/obalans.
Så visst kAN det fylla en liten funktion...


Jag menar dock bestämt att den som redan besitter/har känsla för visuell bild, kunskap om klassisk visuell gramatik samt förståelse för den egna motivationen/drivkraften (vad man ösnkar för bilder och uttryck) INTE alls behöver trix för att hitta de strategiska effekter som triggar betraktaren utifrån skapandeintentionen.

MVH Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ChiPs skrev:
Men då har du ju redan tagit bilden.
Ja, såklart så har man redan fått bilden. Men Det är ju också så att en bild kan efterbeskäras till ett eller annat uttryck. Med uppenbara begränsningar såklart;)
MVH Niclas,
 

ChiPs

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Ja, såklart så har man redan fått bilden. Men Det är ju också så att en bild kan efterbeskäras till ett eller annat uttryck. Med uppenbara begränsningar såklart;)
MVH Niclas,
Målet måste väl ändå vara att inte beskära bilder.

Däremot kanske man kan se och lära sig.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ChiPs skrev:
Målet måste väl ändå vara att inte beskära bilder.

Däremot kanske man kan se och lära sig.
Jag ser inte att det måste vara ett mål i sig själv. Det rektangulära formatet är ju från grunden Kodaks val för x antal många år sedan. Att det skulle styra mig idag till 99,9% hade varit ett nederlag både för min skapandefrihet och skapandemotivation generellt.

Men visst är det så att vi måste utgå ifrån det format vi har..den begränsningen/möjligheten kommer vi fotografer troligtvis alltid att ha;)

Inför döden och de fotografiska formaten står vi alla lika, vi är begränsade men också fria inom ramarna för formaten:)!

Säkert många som gillar tipset. Jag vill inte låta klagande!;)

MVH Niclas,
 

ChiPs

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Varför det?
Varför ta med sånt man inte vill ha med i bild?

Jag vet att om man vill ha en kvadratisk bild tex så är det oundvikligt att inte ta med mer på sidorna.

Jag menar bara att man kan ju tänka lite innan man trycker av me. De blir roligare än o lira i PS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Varför ta med sånt man inte vill ha med i bild?

Jag vet att om man vill ha en kvadratisk bild tex så är det oundvikligt att inte ta med mer på sidorna.

Jag menar bara att man kan ju tänka lite innan man trycker av me. De blir roligare än o lira i PS.
kvadratiskt: Hasselblad, Bronica Rollei rolleiflex mfl.

PS??? Det har jag inte.

Sax/kniv heter lösningen sedan urminnes tider.

En proffissionell fotograf tar alltid med mer luft än man tänkt sig. Sedan kan man skära bilden stående eller liggande beroende på trycket.
Det är inte ens säkert att det är fotografen som skär, utan redaktionen.

Det är därför som mellanformatet är/var så populärt bland modefotografer. Du kan behålla kvalitén trots att du beskär.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Olika fotografer tänker olika beroende på vad deras arbessätt/syfte kräver för effektivitet och resultat.. Detta handlar ofta om prioriteringar.

Såklart finns det prof,fotografer som strävar efter att utnyttja hela det valda formatet;)! Alltså så blir det också fel att skriva att dessa fotografer "alltid" tar med mer luft..

MVH Niclas,
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Såklart finns det prof,fotografer som strävar efter att utnyttja hela det valda formatet;)! Alltså så blir det också fel att skriva att dessa fotografer "alltid" tar med mer luft..
Då skriver jag så här..
Generellt sett så tar fler proffissionella fotografer med mer luft än amatörerna.

Inga regler utan undantag :)
 
ANNONS