Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken programvara för råkonvertering? (var: "Måste bara fråga...")

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffiloffis

Medlem
Jag har nyss köpt en kamera som man kan ta RAW-format-bilder med.
Men jag läste nånstans att man måste ha Photoshop CS(2?) för att kunna fixa med bilden.. Stämmer detta?

Jag har photoshop 7.0...

Vet någon vart man får tag på PS cs utan att behöva lägga ut en förmögenhet?

Tack på förhand

//Sofie
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Nja... du har delvis rätt...

Vill du öppna raw filen direkt i Photoshop så måste du ha minst Photoshop CS1 (8.0)

Men det finns massa fristående program som vissa hävdar är lika bra eller bättre (tycke o smak)

Vissa är gratis tom.

Rawshooter ska vara en av dom bättre och som ajg tror du kan tanka hem gratis...

Gör sedan dina inställningar, spara som okomprimerat och öppna sedan för vidare bearbetning i Photoshop
 

Lars S

Aktiv medlem
Jag beslöt efter en hel del testande att använda Rawshooter. Mest en subjektiv bedömning kanske, kände mig hemma i menyer etc direkt.

I en annan tråd i samma ämne diskuteras Rawshooter och att den som default alltid skärper bilderna, även om reglagen står på 0.Inte bra!

Man måste gå in under "Processing parameters" och ställa både "Sharpening bias" och "Detail extraction" till -50 för att få bort skärpningen och de artefkater den orsakar.
 
ANNONS