Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jenny A

Ny medlem
Så är det dags för mig också att skaffa ny, vettig skärm till bildredigering.

Jag fotar mycket och vill kunna trycka fotoböcker och "vanliga" bilder, och kunna lita på hur de ser ut. Så mer tryckt material än web, helt enkelt. Jag räknar med att behöva köpa en skärm och kalibreringsutrustning, och helst hade jag velat komma undan med sisådär 3000 för skärmen och någon tusenlapp för kalibreringen. Jag vill ha max 24" skärm.

Jag har läst rätt mycket i tråden, men många av de skärmar som det tipsats om är lite för gamla för att finnas nu, så jag ställer helt enkelt frågan igen. Vad har ni för tips för mig? Jag har förstått att det är IPS-panel som gäller, och efter att ha läst runt tror jag nog ändå att Adobe RGB är viktigt för mig så där bör den ligga bra till.

När jag började sväva iväg utanför min egentliga budget sneglade jag på Dell Ultrasharp U2413 (http://www.dell.com/ed/business/p/dell-u2413/pd) som spontant känns prisvärd egentligen. Och när man väl börjat titta utanför budgeten är det lätt att fastna för Eizo ColorEdge CS240 (http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=CS240-BK). Men som sagt, båda kostar egentligen mer än jag tänkt mig. Men finns det några vettiga tips under 3000?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
prisjakt.nu
Bildskärmar 2500st
24-25 tum 292st
1920x1080 180st
Alla paneltyper utom TN 60st
fler sökkriterier
pekskärm Nej (inga fingeravtryck) 45st
Matt yta 24st

Det är bara o laborera på med parametrarna...
 

Jenny A

Ny medlem
Jodå, jag har sökt med de parametrarna, men fortfarande kliar jag mig lite i huvudet - vad är egentligen bra av de jag får fram?

Om jag ändå skulle snäppa upp budgeten lite grann, tycker du t ex att Eizon är värd 1500 kr mer än Dells skärm i exemplen ovan?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det vet jag inte.
Men det finns 2 val när man köper ngt.
Antingen så håller man sig till budget eller så stirrar man stint på vissa parametrar.

Jag tror att det enklaste är att sätta budgeten o hålla sig till den.
Jag valde:
Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK
1 den rymdes inom budget
2 den var inte allt för dyr.
3 Den var inte en TN men heller inte IPS som blev för dyrt.
4 Jag var tvungen att minska storlek för att ha råd.

Nöjd? Ja
Finns bättre? Ja
Hur mycket bättre är bättre?.... Det är väl just det som jag inte vet så frågan är lite onödig. Alltså tittar jag inte på grannens grönare gräsmatta så är ju min gräsmatta fin.

Om jag skulle jämföra skärmar i samma prisintervall så är en större färgrymd ett bättre val.

Men visst suktar jag efter en 27" Uhd med nästan Adobe RGB men jag vill inte betala den just nu.

PS grannen har inte gödslat DS
 
ANNONS