Annons

Deltidsfrilansa, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Med risk för att skrapa på ytan av det förra inlägget angående bildbyråer så undrar jag följande.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur och om det går att frilansa på deltid. Som det ser ut just nu har jag plåtat sport rent allmänt och inom en snar framtid kommer jag även att jobba på andra evenemang.

Har varit i kontakt med en del bildbyråer och svaren är lite olika men i de flesta fallen vill de att jag ska "jobba som fotograf" och inneha F-skattesedel.

Min fråga till er är, räknas deltidsarbete enligt er som att "jobba som fotograf"?

Kan det vara värt att starta en enskild firma för mitt ändamål? Vill gärna höra era tips och förslag då jag tror att andra funderar i samma banor då det är svårt att överleva enbart på plåtandet..

Jag är inte ute efter att tjäna pengar - men för att finansiera en hobby.

/Christian
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror nog att det fungerar beroende på vad man har för jobb i övrigt. Jag funderar själv i samma banor.

Dock har jag tagit ett principbeslut att hålla priserna enligt BLF. Detta för att inte dumpa priserna för de som faktiskt försöker överleva helt och hållet på att fotografera.

Dock har jag fått indikationer på att de yrkesverksamma själva dumpar priserna så numera är jag lite rådvill och vet inte hur jag ska göra.

Mvh
Maverick
 

Mr.X

Aktiv medlem
Förstod att jag inte var ensam i mitt tänkande och håller med dig om att man INTE ska sänka priserna enbart för att man är ny i branschen.

Jag har lagt ut ohyggliga summor på min utrustning enligt mina mått mätt och vill gärna få betalt för det jag gör.
Frågan är ju om man som företagare blir tagen på mer allvar än som vanlig A-skattare?
Jag uppfattar det så iaf, speciellt när det gäller olika evenemang så frågar de ofta om presskort eller från vilket företag man kommer etc..
 

Maverick

Aktiv medlem
Det lär finnas en möjlighet att ha FA-skattsedel, det är väl det jag funderar på mest för tillfället. Fast jag jobbar lite på att först få upp min webserver, sedan saknar jag ett objektiv för att det ska kännas som att jag är redo.

Mvh
Maverick
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Mina kunder ser helst att jag har F-skatt. Det lär vara enklare för dem att bara betala en faktura och så är det ur världen för dem.

Deltidsfrilans? Tja, jag har inte fotojobb varje dag. Jag jobbar som timanställt med helt andra grejer då inte fotojobben räcker till.
Nackdel med egenföretag kan vara att du inte har samma "rättigheter" gällande hjäp från soc. tex.
Fördelar är ju att du kan "dra av" utr. och annat på din verksamhet.
 

berga

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det lär finnas en möjlighet att ha FA-skattsedel
FA-skattsedel är den bästa lösningen om du har enskild firma. Då finns det alltid möjlighet att ta ett annat jobb också.

F-skattsedel är främst till för juridiska personer, det villsäga när du har ett aktiebolag eller handelsbolag. Då har du själv en a-skattsedel och tar ut vanlig lön från företaget, vilket innebär att du också kan arbeta hos andra.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Dock har jag tagit ett principbeslut att hålla priserna enligt BLF. Detta för att inte dumpa priserna för de som faktiskt försöker överleva helt och hållet på att fotografera.
Är inte det en form av kartellbildning? Om man av någon anledning kan dumpa priserna och tjäna på det så ska man väl göra det. Kan du så kan andra.
 

Malaka

Aktiv medlem
Det är väl iofs sant men om man inte behöver försörja sig på sina bilder så kan man ju sälja bilderna till vilket pris som helst och om någon gör det så finns det inte längre något intresse för att köpa bilder av fotografer som måste betala mat och hyra med bilderna och därmed ta ut högre priser. Det blev en lång mening men jag tror att det är såhär Christian resonerar. MVH Erik
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Lika bra att du läser in dej ordentligt på vad som gäller. Att starta en enskild firma är inte alls svårt, och det kostar egentligen ingenting heller. Du kan som sagt ha FA-skattsedel så kan du jobba vidare som anställd samtidigt som du kör F-skatt på dina egna jobb. Gå in på www.rsv.se och
klicka i menyn till vänster på "Du som är..nyföretagare" Där finns all info du behöver, lättöverskådligt och bra. Det viktigaste att veta är hur man faturerar, bokför och deklarerar, annars kan det bli problem.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nje, det är nog inte kartellbildning. I så fall borde alla andra fackförbund vara det också. Vad jag har förstått så har BLF bland flera fått tillstånd av konkurrensverket(eller vad det heter) att ge ut en CA prislista.

Detta troligen för att skydda yrkesverksamma fotografer från hobbyfotografer som i princip kan ge bort sina bilder utan att det gör något.

Prislistan gäller ju gentemot andra företag främst i form av tidningsutgivarna och inte mot konsument.

/Maverick
 

Andreas U

Aktiv medlem
Har själv FA-sedel och det funkar utmärkt. Gå in på rsv och fyll i en anmälan och sök. Det är helt ok att driva en verksamhet vid sidan om en heltidsanställning utan några större krav på omsättning osv. Att sälja bilder som företagare ger inte bara dig som fotograf ett mer seriös intryck, framför allt så slipper din kund betala moms, skatter, arbetsgivaravgifter etc när dom köper en bild. Det är bara för dom att betala vad det kostar + moms så sköter du resten. Mao så är det ju lite jobb men samtidigt nog ett måste förr el. senare om du verkligen vill försöka kränga lite bilder.

/ Andreas
 

Mr.X

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen! Troligen så blir det så att jag startar en firma inom kort. Först blir det dock att lära sig pappersgörat :=)

/Christian
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Malaka skrev:
Det är väl iofs sant men om man inte behöver försörja sig på sina bilder så kan man ju sälja bilderna till vilket pris som helst och om någon gör det så finns det inte längre något intresse för att köpa bilder av fotografer som måste betala mat och hyra med bilderna och därmed ta ut högre priser.
Så om jag t.ex. jobbade halvtid eller 75% med ett "vanligt jobb" och lade resten av tiden (plus antagligen lite ytterligare fritid) så skulle jag inte ha något behov av vinst på fotoverksamheten?

Konstigt resonemang tycker jag men då är jag ju inte företagare...
 
ANNONS