Annons

Adobe köper Pixmantec

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Häpp.

Dom kanske trots allt var lite för bra för att vara sanna... eller åtminstone för att få finnas kvar.

Synd.
 

perado

Avslutat medlemskap
Va!!!

Mitt favoritprogram! Det lär inte bli billigare då Adobe är MYCKET dyrare i allt...
 
Senast ändrad:

honkan

Aktiv medlem
Det var väl tyvärr bara väntat! inget som är bra och billigt (gratis) får väl störa jättarna!. Nå hoppas att dem fick bra betalt iallafall.
 

Ljung

Aktiv medlem
Tvekade mellan Bibble Pro och RSP men valde Bibble häromdagen. Det är jag glad för idag.
 

SNUS

Aktiv medlem
Underbart att få in det i LightRoom som är ett väldans trevligt program redan.

Tråkigt om det inte kommer finnas en standalone som idag dock på Premium versionen.
 

Ljung

Aktiv medlem
Re: Re: Adobe köper Pixmantec

Tibor skrev:
Intressant affärside: I stället för att tjäna pengar på att sälja sin produkt till användare så gör man ett så bra gratisprogram att konkurrenterna är tvugna att köpa upp företaget..
Anledningen är väl att eftersom Premium nu är en död produkt som inte kommer att uppdateras och inte komer att få stöd för nya kameramodeller så är det lite magstarkt att fortsätta sälja den. Essentials är ju gratis och finns kvar ett tag till och där finns inte det här dilemmat.
 
Senast ändrad:

swepri

Aktiv medlem
Detta är upprörande

Åtminstone för oss som har svårt för Adobes produkter.

Oanständigt dyra (hur många har betalat för sin Photoshop?), komplicerade och hårdvarukrävande programvaror.

Tur att man bytte kamera alldeles nyss så att RawShooter kan fungera i några år till. Med lite tur kan två saker hinna hända innan man måste ha en ny RAW-konverterare:

1. Någon gör ett nytt billigt, snabbt och lättanvänt program.

2. Open RAW blir verklighet så att punkt 1 underlättas.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Re: Detta är upprörande

swepri skrev:
Oanständigt dyra (hur många har betalat för sin Photoshop?),
Ummm... (räcker upp en hand)
komplicerade och hårdvarukrävande programvaror.
Bara en liten parentes om hårdvarukrävande (komplicerade är en annan historia, vissa skulle kanske säga kraftfulla. YMMV): Jag kan i alla fall köra min (lagligt inköpta) version av Photoshop CS2 på min gamla burk, vilket är mer än vad jag kan säga om Rawshooter Essentials. Den går inte att köra på min processor eftersom processorn saknar SSE-instruktioner. Jag vet inte vilket nöt på Pixmantec som inte klarar av att låta bli att hårdoptimera utan att vara bakåtkompatibel eller åtminstone att ge kompilatorflaggor på rätt sätt. Länge satt jag och hoppades att det bara var något speciellt i början, något de skulle fixa, men icke... Så jag övergav glatt tanken på att köra RSE.

Nåväl, jag gråter inte över produkten jag inte kunnat testa. Däremot är det väl synd att Adobe inte får mer konkurrens. Även om jag tycker mycket om deras produkter så skadar det inte med nytänkande från annat håll också.
 

Ljung

Aktiv medlem
Re: Re: Detta är upprörande

maxzomborszki skrev:
Jag vet inte vilket nöt på Pixmantec som inte klarar av att låta bli att hårdoptimera utan att vara bakåtkompatibel eller åtminstone att ge kompilatorflaggor på rätt sätt.
Då bör du nog uppgradera din hårdvara snart. Det är inte produkterna RSE/RSP som Adobe har köpt, det är hjärnorna bakom dessa och deras kunskap som man har köpt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förhoppningsvis har man köpt deras hjärnor men behållit sina stora resurser för att göra välskrivna program :)

Jag håller med max om att det inte borde vara särskilt svårt att göra alternativa rutiner för processorer utan SSE. Och gör man inte det måste ändå minimum vara att programmet stängs snyggt med en ruta som talar om vad som saknas. Som det är nu händer det helt enkelt ingenting när man försöker starta det på en dator utan SSE.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Detta är upprörande

Ljung skrev:
Då bör du nog uppgradera din hårdvara snart. Det är inte produkterna RSE/RSP som Adobe har köpt, det är hjärnorna bakom dessa och deras kunskap som man har köpt.
Om du menar att allt Adobe helt plötsligt bara skulle släppa kod som kräver processorer med SSE för att några nya medarbetare kommer så hoppas jag innerligt att du har fel. För en datalog som jag låter det som dåligt hantverk.

Jag lovar att min hårdvara klarar av att göra allt som en motsvarande med en processor med SSE klarar av, bara lite långsammare, givet att det får rätt förutsättningar. Jag skulle gärna uppgraderat för ett tag sedan men i val mellan dator och optik blev det vad jag inte hade. Dator fanns, om än inte dagens sprojlans; optik av rätt kaliber fanns inte...

Det jag ifrågasatte var varför man var TVUNGEN att ha SSE (vilket flera på Pixmantecs forum också gjorde). Att det skulle gå snabbare när RSE kunde använda SSE-optimerad kod är jag helt med på, att utesluta ooptimerad kod för oss stackare som ändå har hyffsat ok burkar är jag frågande till.

Så ur min synvinkel var Pixmantecs produkter mer hårdvarukrävande än någon Adobeprodukt jag stött på.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
jimh skrev:
Och gör man inte det måste ändå minimum vara att programmet stängs snyggt med en ruta som talar om vad som saknas. Som det är nu händer det helt enkelt ingenting när man försöker starta det på en dator utan SSE.
Oj oj oj vad man satt och letade efter vad man gjort fel! Till slut begav man sig in i supportforumet och grävde och grävde och fann sitt svar. När tillräckligt många klagade och anmärkte att det inte fanns någonstans nämnt kunde man senare faktiskt hitta det på en liten rad i det produktblad (PDF) som de har på sajten. Längst ned i liten stil. :-D
 

swepri

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande

maxzomborszki skrev:

Så ur min synvinkel var Pixmantecs produkter mer hårdvarukrävande än någon Adobeprodukt jag stött på.
Mycket riktigt ur den synvinkeln.

Men om man ser på programmets prestanda när det gäller att konvertera RAW-filer, eller helt enkelt snabbt granska och jämföra bilder (på en SSE-maskin!) så slår det allt annat jag har provat.

Eftersom jag är emot programstöld så har jag inte testat PS CS på min egna dator dock.

Det mest tilltalande med RSP om man jämför med Bibble, Nikon capture och sånt, är nog det enkla arbetsflödet kombinerat med prestandan. Men det är ju enligt mitt sätt att jobba.

Sedan ser jag en poäng i att programvaror är små och ändamålsenliga, de behöver inte ha tusen finesser, hellre vara mycket bra på det som är viktigt.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande

swepri skrev:
Det mest tilltalande med RSP om man jämför med Bibble, Nikon capture och sånt, är nog det enkla arbetsflödet kombinerat med prestandan. Men det är ju enligt mitt sätt att jobba.
Jag önskar jag kunde uttalat mig om just arbetsflödet, för det var exakt det jag önskade utvärdera och det som fått bra kritik. Förhoppningsvis är det bland annat denna del Adobe tar till sig.

Sedan ser jag en poäng i att programvaror är små och ändamålsenliga, de behöver inte ha tusen finesser, hellre vara mycket bra på det som är viktigt.
Håller med dig till viss del. Jag körde väldigt länge med ett ordentligt hopkok av småprogram för att göra saker, ett verktyg för varje ändamål. Funkar bra, men när man skaffade CS2-paketet och märkte hur vackert mycket funkar när saker är integrerade blev man dessvärre lite lat. Visst använder jag mina gamla "verktyg" till och från men inte lika ofta. Det finns fördelar och nackdelar med båda arbetsmetodikerna.
 

Ljung

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande

maxzomborszki skrev:
Om du menar att allt Adobe helt plötsligt bara skulle släppa kod som kräver processorer med SSE för att några nya medarbetare kommer så hoppas jag innerligt att du har fel. För en datalog som jag låter det som dåligt hantverk.
Nej, det menar jag förstås inte. Men att hela tiden försäkra sig om bakåtkompatibilitet med gammal omodern hårdvara kostar tid, pengar och energi. Någonstans måste brytningen göras. Kanske kunde Adobe överge antik hårdvara och istället se till att få ut exempelvis CS2 för Intel Mac?

Fast själv bryr jag mig inte, Kör Bibble Pro för mitt rå-arbetande. Men det var nära att jag istället satsade på RSP. Jag är glad att jag inte gjorde det.
 
ANNONS