Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bibbleanvändare - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag noterar att det inte finns en enda recension i recensionsbanken på Bibble (Pro).

Ni som använder Bibble, vad är de bästa respektive sämsta egenskaperna?

Om ni har erfarenhet av andra RAW-konverterare, hur står sig Bibble i jämförelse?
 

Benzky

Aktiv medlem
Lite kommentarer finns på http://www.dyxum.com/darkroom/converters/list.asp

När jag testade Bibble (demoversionen) så fick jag aldrig hudtonerna rätt. Det blev alltid något gul-grönt stick. Efter att ha bläddrat runt på nätet, bl a dpreview.com fann jag att andra hade samma erfarenhet.

Bibble har många bra funktioner, men ta ned demoversionen och kolla om du kan leva med färgerna.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag ska testa demoversionen men undrar hur det är att hantera, flödesmässigt alltså & då jämfört med RAWshooter som väl snart är ett minne blott.

Älskar enkelheten & snabbheten i RS & undrar hur Bibble är i det avseendet?

//Larsa
 

Benzky

Aktiv medlem
Bibble har t ex inte den snabba och smarta sorteringen av bilder som jag tror är uppskattad av RawShooter användare. D v s klassning 1-3 + papperskorg.

Fast numera bryr jag mig inte så mycket om finesser och sånt. Det jag letat mest efter är en konverterare som stämmer överens med hur jag ser färgerna. Tycker inte om när hud, gräs och himmel har konstiga färger.

Av alla konverterare jag har testat så har jag bara hittat en som mer eller mindre default och utan pill ger mej de färger jag vill ha.
 

jkene

Aktiv medlem
Har testat demon nu. Jag gillar den stora mängden bildbehandlingsalternativ och precisionen i dessa (bla brus och skärpa, men även den där läskigt imponerande "One Click Clear Picture" mojjängen). Däremot uppskattar jag inte prestandan - skapandet av proxies tar väldigt lång tid, och storleken på dessa är också onaturligt utrymmeskrävande. Redigeringen per bild tar också betydligt längre tid än vad det gjorde i RSP, mycket pga av ett lätt rörigt interface (som förvisso kan ställas in efter personliga behov), men också här pga av långsam prestanda.

Eftersom jag kör Nikon, och efter att ha sett diverse synnerligen imponerande sneak previews, har Capture NX seglat upp som den klara kandidaten och Bibble ser jag inte längre som ett alternativ för mig.
 
ANNONS