Annons

Hur mycket minne bör man tilldela Photoshop CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Tyvärr har jag bara 1024 mb internminne. Ska utöka det snart.
Men, till dess så funderar jag på hur mycket minne jag bör tilldela Photoshop CS2 i: Edit > Preferences > Memory & Image Cache ?

Jag hade först 55 % (vilket är ungefär 499 mb), men eftersom datorn vid upprepade tillfällen låste sig när jag arbetat i CS2 har jag nu tilldelat Photoshop mer minne: 71%, alltså 644 mb.

Min fråga är nu hur många procent (av 1024 mb)jag kan/bör tilldela CS2, för maximal prestanda i Photoshop?

Nån som vet?

Vad kan hända om jag typ tilldelar photoshop 100% minne - då slutar väl kanske datorn att fungera? Operativssystemet XP måste väl ha lite minne också..?
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Precis som du säger så bör du hålla dig undan ifrån att tilldela PS 100% av minnet då datorn också behöver något att jobba med. Dessutom bör du fundera på hur många program du tänker har igång parallellt med PS, kanske endast Bridge eller fler?

Ett tips för att hitta maximal tilldelning kan vara att först tilldela en så stor del av minnet som du tror är möjligt (tilldela dock inte mer än 90%). Därefter startar du om PS och håller koll på "Efficiency" i info-paletten eller status-menyn. Om denna snabbt faller under 100% har du tilldelat PS för mycket minne (den konkurerar då med systemet/andra program). Tilldela då lite mindre minne och starta om PS igen. Upprepa detta och jämför effektiviteten tills dess att du upplever att du får stört effektivitet. Vanligtvis brukar minnestilldelningen ligga på 60-80%. Lycka till!

//Andreas
 
ANNONS