Annons

Fotografera kör, frågor om blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fotografera den kör min son ingår i, totalt ca 50 personer. Fotograferingen skall ske utomhus vid deras uppträdande idag.
Min utrustning består av en Minolta Dimage 7i med en 3600 blixt, jag har också en Minolta X-500 med en 360 Px blixt.
Meningen var att fotograferingen skulle ske i dagsljus, men eftersom alla inte kunde komma innan har det ändrats så att fotograferingen sker kl 17:00, då är det becksvart ute. Troligen räcker inte min 3600 blixt till för att täcka upp alla 50 pers på bredden, så jag funderar på om det kan vara en lösning att köpa en omnibounce, för att få ett bredare ljustfält.
Jag var också inne på att använda en slavtändare jag har för att trigga min 360 PX, men där stötte jag på problem eftersom D7:an ger minst en förblixt, som då triggar den andra blixten. Jag tror inte denna förblixt går att stänga av, jag har provat alla inställningar i setup, även manuell mätning, men det hjälper inte.

Hur löser jag detta dilemma?

Alla råd mottages tacksamt!
 

Maverick

Aktiv medlem
Det gör du nog inte är jag rädd. Personligen skulle jag dock försöka ställa upp kören i fem rader om tio pers i varje. Sedan får de stå tätt som f-n. Det skulle kunna fungera, det svåra är väl att få fem rader att se naturligt ut.

Det stora problemet kommer att vara att få ljuset att sprida sig åt sidorna. Rakt fram kommer det nog att fungera.

Mvh
Mavrick
 

tobias.e

Aktiv medlem
En lösning kan ju vara att du ställer kameran på en lång slutartid, håller blixten i handen och blixtrar manuellt flera gånger under exponeringstiden.

Fast det kräver ju att du räknar på avstånd, ledtal och bländare. Själv har jag aldrig använt denna metod, men jag har sett andras bilder som blivit bra.

Annars kanske du kan lura kameran att inte använda förblixt. Så här gör man med Canon, och det kanske funkar för dig med: man låser helt enkelt exponeringen innan man tar bilden, då skickas förblixten ut vid låsningen och vid själva exponeringen kommer endast den riktiga blixten. För att testa om detta funkar, behöver du ha möjlighet att ställa lång slutartid och blixtsynk med andra ridån, annars hinner du aldrig se ifall den skickar ut en ny förblixt eller inte.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag skulle absolut försöka få tag på ytterligare en minoltablixt.
Eftersom du kan styra dom trådlöst så kan du få riktigt bra ljussättning med bara två + din inbyggda.
Men med den utrustning du har nu kommer du nog inte att få till det så bra, 3600 är ju inte särskilt kraftig så det räcker nog inte till att slå den i en reflektor på andra sidan kören heller.
 

carpelux

Aktiv medlem
Tsck för svaren, jag tror att jag gör som Gunnar föreslog, ger mig ut på jakt efter en Minolta-blixt till.
Om jag inte lyckas hitta någon, vad tror ni om iden med omnibounce, det kanske bara försämrar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
christp skrev:
Om jag inte lyckas hitta någon, vad tror ni om iden med omnibounce, det kanske bara försämrar? /B]
Japp. Den enda effekt den skulle ha i den här situationen är att den ytterligare skulle minska din redan alldeles för klena effekt.
 

Olle

Aktiv medlem
christp skrev:
Troligen räcker inte min 3600 blixt till för att täcka upp alla 50 pers på bredden, så jag funderar på om det kan vara en lösning att köpa en omnibounce, för att få ett bredare ljustfält.
Christer, om objektivet täcker upp alla medlemmarna i kören, så gör nog blixten det också.
Vilken brännvidd tänker du använda?
Minolta 3600HS(D) klarar brännvidder ner till 24 mm utan adapter och 17 mm med, enligt Minoltas hemsida.
Fast bäst resultat får du nog med Gunnars förslag.

Omnibouncer tror jag inte på. Den sprider ljuset i en massa riktningar där det inte gör någon nytta. Risk att ljuset inte räcker till.

Olle
 

KGS

Aktiv medlem
jag köpte en slavblixt till min Dimage 7, men det gick inte att använda den, förblixten tänder den o sen är den körd. Det gick inte att stänga av och fotobutiken som sålde den hade heller ingen lösning så jag fick lämna tillbaks den. Synd, för man kan kul med såna...

Är verkligen 3600 blixten så svag?? jag trodde det var en mycket bra blixt, även om 5600 förstås är ännu bättre.

Lycka till med fotograferingen hoppas vi får se resultatet...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Med en så stor grupp människor ute i mörker kommer det att bli en mycket ojämn utlysning med bara en enda blixt även om man sätter 3600:an vid sidan lite o så räcker inbyggda blixten inte til mer än att ljusa upp lite i första raden.

Här finns en del tips. Vissserrligen i lite mindre skala men ändå.
http://home.imcnet.net/~waltsman/flash.html

Var bor du? någon kan kanske låna ut en blixt till dig.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Minolta 3600 har ledtal 22 vid 28 mm brännvidd och 100 ISO, så matten är enkel.

Förutsättningar/antaganden
  • 50 pers på bredden blir 25 m
  • D7i har max vidvinkel motsvarande 28 mm, och vi vill ju använda vidvinkel för att komma så nära som möjligt
  • För att täcka upp 25 m med 28 mm måste du backa 20 m
  • Blixten har ledtal 22
Vilken bländare måste vi ha för detta avstånd med ISO 100?
Ledtal 22 / 20 meter = bländare 1

Vilket är tre steg snabbare än din kameras största bländare. Med vidöppen bländare räcker din blixt bara 8 meter.

Vid ISO 800 skulle blixten precis räcka till. Men då tillkommer ju bruset och dessutom det oerhört oestetiska intryck en liten punktformig ljuskälla ger på ett så stort avstånd som 20 meter.
 

carpelux

Aktiv medlem
gundj skrev:

Var bor du? någon kan kanske låna ut en blixt till dig.
Jag bor i mellan Skövde och Skara, kruxet är att fotograferingen sker i kväll.
Jag skall labba lite med min slavblixt, får se om jag inte kan lura den att trigga på den lite starkare huvudblixten från 3600:an.
Annars får det bli så bra som möjligt, jag kan inte göra så mycket åt de ändrade förutsättningarna.
 

KGS

Aktiv medlem
Bättre än ledtal 22 presterar den väl?

The 3600HS(D) provides remarkable flash output with the maximum guide number of 118 feet at ISO100 in a compact body. Flash coverage is available from 24mm to 85mm focal lengths, and further extends to the 17mm focal length with the included Wide Angle Adapter.

(från Minoltas hemsida)

118 fot = 36 meter ca därav 3600... 5600 har väl ledtal 56 eller har jag missuppfattat helt?
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag fick faktiskt tag på en 3600 till, så det borde gå bra nu om jag kör båda wireless.
Tack alla för era förslag!
 

KGS

Aktiv medlem
jimh skrev:
Den har ledtal 36 när huvudet är inställt på 85 mm. Skall den täcka 28 mm har den ledtal 22.
Aha... o jag som trodde... hur räknar man ut sådant? Det uppger ju inte Minolta någonstans, betyder det att blixten täcker ett större område vid 85 mm än vidare vinkel? o vad händer om jag ökar brännvidden till 135? Det här var ny kunskap för mej. Tack!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
KGS skrev:
hur räknar man ut sådant? Det uppger ju inte Minolta någonstans, betyder det att blixten täcker ett större område vid 85 mm än vidare vinkel?
Blixten har ju en zoomreflektor som gör att man slipper slösa ljus på områden som inte behöver belysas. Genom att skicka en smalare stråle får man högre effekt. Så du täcker ett mindre område med blxten inställd på 85 mm.

De flesta tillverkare, inklusive Minolta, är rejält dåliga på att ange detta i sina specifikationer och det är inget som går att räkna fram. Men för det mesta går det att hitta någonstans på nätet, även om det inte brukar vara hos tillverkaren.

KGS skrev:
vad händer om jag ökar brännvidden till 135?
Ingen aning. Få blixtar zoomar längre än till 80-85 mm. Förmodligen är det ledtal 36 som gäller även för 135 mm.

Det finns djurfotografer som fotografer med långa teleobjektiv och blixt. De brukar tejpa på linssystem på blixten för att ytterligare koncentrera strålen och inte slösa bort ljuset.
 

KGS

Aktiv medlem
jimh skrev:

De flesta tillverkare, inklusive Minolta, är rejält dåliga på att ange detta i sina specifikationer och det är inget som går att räkna fram. Men för det mesta går det att hitta någonstans på nätet, även om det inte brukar vara hos tillverkaren
Var hittade du uppgiften? jag är intresserad eftersom jag klurar på att köpa antingen en 3600 eller 5600, gissar att mer o mer talar för den större o tyngre varianten...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
christp skrev:
Jag fick faktiskt tag på en 3600 till, så det borde gå bra nu om jag kör båda wireless.
Tack alla för era förslag!
Lycka till, lägg upp en bild här o berätta hur du riggade upp blixtarna o lite sådant.
Så kan vi alla dra lärdom av dina bestyr.
 

KGS

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag fick åka ända till Australien.
Tack!! det är vad jag kallar forumvärd det, fara iväg till Australien för att kolla fakta, då kan jag avboka min resa. Skämt åsido, det var mycket intressant, alltid lär man sej nåt nytt här!
 
ANNONS