Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hänglåsta Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Världens enklaste fråga... för alla som kan svaret!
Om jag råkat låsa en bild i kameran och laddar in den i datorn, så blir det ett äckligt hänglås på den där också! Det går inte att ta bort bilden, kopierar jag den får jag två lika bilder med hänglås... ("spara som" då följer den inte med) Likaså om jag kopierar en bild från en CD blir det hänglås på...

HUR TAR JAG BORT HÄNGLÅSET ????
Mycket mycket tacksam för utförligt svar!!!Jag vill städa mina mappar!
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Om det är en Nikon så har du tryckt på nyckeln/frågetecknet när du tittade på bilden i kameran.
Ta fram bilden och tryck på knappen igen så tar du bort skrivskyddet.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Vad har du för operativsystem?

Det låter som Mac OS X. Jag provade att låsa en bild i min kamera och föra över den. Mycket riktigt, lilla hänglåset och Kringla-I ansåg att bilden på skrivbordet gick att läsa och skriva, med andra ord även radera, vilket inte var fallet. Däremot funkade det jättebra att ta bort den på det elaka sättet: Öppna Terminal.app (Program -> Verktygsprogram), radera filen med sudo rm /sökväg/till/filnamnet.jpg. Fult men funktionellt. Måste se om det finns bättre sätt att fixa det här på.

För Windowsanvändare vill jag tipsa om unlocker som snällt tar bort filer åt mig som systemet inte vill radera (även om de är låsta av processer). Gratis och gott!
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
[...]Mac OS X. [...]Måste se om det finns bättre sätt att fixa det här på.
Äsch så dumt. När jag tittade på filinformationen (Kringla-i) så hade jag inte öppnat fliken "Allmänt". Där finns en checkruta "Låst" som man bockar av och så är det bara att rulla på. (Jag tittade först bara under fliken "Ägare och behörigheter")

Vill man göra det från terminalen så använder man chflags nouchg filnamn. Se http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/AdvancedUnix/ugp2/page2.ws och http://www.oreillynet.com/pub/h/372

Att man inte kommer på sådant tidigare är nog ett tecken på att det är sent :)
 

Ekan

Aktiv medlem
Niklas - Nej, det gällde inte i kameran, utan när bilden väl är i datorn.

Max - Det gällde inte Macken, utan min bärara med Windows. Den filen du hänvisar till får jag inte heller upp. Det kommer upp en varningstext, sen händer inte mer.
 

pery

Aktiv medlem
I vilket program ser du hänglåset? Windows självt visar inget hänglås för skrivskyddade filer. Eftersom en fil kopierad från CD blir skrivskyddad borde ju det vara orsaken till ditt problem.

I windows högerklickar man på en fil, väljer egenskaper, och bockar av skrivskydd.

Rimligen gör man något i liknande i det "bildtittarprogram" du använder.
 

Ekan

Aktiv medlem
TACK PER...

Så enkelt... egentligen...
Jag har bara försökt få bort skrivskyddet i PS...
Tittar ju bara på bilderna där...
Gick nu till utforskaren och tog upp de låsta bilderna... enkelt som en plätt... BORTA!!!!
Som jag retat mig på detta hänglås.. *jätteskratt* o helt i onödan!!!!
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Nu är visserligen mysteriet löst...

Ekan skrev:
Max - Det gällde inte Macken, utan min bärara med Windows. Den filen du hänvisar till får jag inte heller upp. Det kommer upp en varningstext, sen händer inte mer.
Ojsan. På Mac:en så ser man nämnligen ett litet hänglås på ikonen till filen om den är låst på just detta sätt, så det var därför jag gjorde det felaktiga antagandet.

Vilken fil/länk är det som inte funkar? Unlocker? Den sidan fick jag upp precis med länken ovan. Länk till programmet finns en bit ned på sidan. Även om det programmet inte behövs i just detta tillfälle så är det ett riktigt smart litet program som besparat mig mycket möda att leta program som vägrar släppa filer.
 
ANNONS