Annons

Fotoredigering, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Ok, hjälp mig nu!
Jag har en bild jag tycker mycket om, tagen med 400asa film. Jag har scannat den i en 9000EDscanner på högsta upplösning så den e 3769x5598px, stor alltså.

Som ni ser på bilden så e den grynig å det ska bort, jag förstår att den måste förminskas men ser gärna att den e så stor som möjligt.

Hur gör jag detta på bästa sätt, Hjälp mig. skulle helst se att ett proffs gjorde detta men kan kanske få hjälp av ett och lära mig lite på kuppen.

Den svåraste bildredigeringen e trots allt att få en helt vanlig bild ännu bättre.

Vill ni få mer exempel på bilden?

PS: Jag har oxå en trial på Noise Ninja men dom där linjerna e ju lätta å få bort.
 

Bilagor

Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
sethakan skrev:
Som ni ser på bilden så e den grynig å det ska bort, jag förstår att den måste förminskas men ser gärna att den e så stor som möjligt.
Har du sett hur den ser ut när du skriver ut den? Det du ser är en blandning av skannerbrus och kornstrukturen hos filmen. Det bästa sättet är att skanna den på en skanner med så lågt brus som möjligt. Om du kan multiskanna på din skanner kan det vara värt ett försök.

Stefan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Utsnittet du gjort motsvarar väl en kopia i stl 1,5-2m i höjdled? Ska bilden vara så stor? Ska den vara i normalstl A4-A3 kanske det inte syns på normalt betraktningsavstånd?
 

sethakan

Avslutat medlemskap
Nej jag har inte testat att skriva ut den, jag tänkte fixa till den först. En scanner med lågt brus, är det olika på olika scannrar?

Varför bilden e så stor nu e för att jag scannade den i största möjliga för att få så mycket information at jobba med som möjligt, det kändes rätt iallafall. Men nej den ska inte va så stor.

Jag minskade bilden 2693x4000 till med Bicubic smoother och så körde jag Ninja noise men kanske har jag förlorat en del detaljer på detta.

Här kommer 2st 100% utsnitt

Gubben e kanske godkänd men lövet e inge vidare, måste ja göra den ännu mindre kanske?
 

Bilagor

dJb

Aktiv medlem
Mitt tips är att du testar skriva ut den i den storlek du ska ha den. Eller ett utsnitt åtminstone. Det är som Nils skriver inte säkert att bruset/kornet syns i utskriften. Att hålla på med brusreduceringsprogram i onödan riskerar att "smeta" ut den. Förstorar man upp en skannad analog bild så kommer det alltid finnas korn. Bruset från skannern är ju dock en annan sak.
 

PetFish

Aktiv medlem
I Elements finns det väl två sätt att reducera brus.

Det ena är att använda filter->brus->reducera brus (filter->noise->reduce noise, se bara upp så att du inte tar i för mycket och förlorar detaljer och skärpa.

Det andra sättet är att använda lager:
1) Gör en kopia på bakgrundslagret (ctrl+j)
2) Tillämpa på lagerkopian filter->oskärpa->Gaussisk oskärpa (filter->blur->Gaussian blur)
3) Dra reglaget så långt att du inte längre kan se bruset, klicka OK.
4) Ändra på lagerkopian blandningsläge till färg (color).
5) Slå ihop lagren till ett lager.

Noise Ninja kanske är bättre, har inte provat själv. Jag tror dock inte att du kommer att se det lilla bruset vid utskrift.

Jag har för mig att det är bättre att använda Bicubic sharpen när man skalar ner och Bicubic smother när man skalar upp. När jag själv skalar ner bilder för utskrift använder jag bara vanlig Bicubic och skärper därefter med Unsharp Mask, jag tycker det blir bättre så.
 

stefohl

Aktiv medlem
sethakan skrev:
Nej jag har inte testat att skriva ut den, jag tänkte fixa till den först. En scanner med lågt brus, är det olika på olika scannrar?


Bruset är mycket olika på olika skannrar. Ett sätt att få ner bruset är att du skannar med sk multipass-skanning.

Sedan tror jag du bara försämrar din bild genom att interpolera ner den och brusreducera den. Ta ner den till rätt storlek och skriv ut den och du kommer se att bruset inte är synbart.

Stefan
 

sethakan

Avslutat medlemskap
Ja förlåt jag glömde säga att jag multiscannade den 16ggr.
Bilden skall läggas in på istockphoto.com å ni som lagt upp bilder där vet att dom synar bilden i 100%. Dom är väldigt kräsna eller noggranna ska ja säga.

Å för er som har en massa bra bilder i datan kan jag säga att istock e skitkul, ja e uppe i 40dollar på 2 månader. Det sätter oxå stora krav på redigeringen så man lär sig massor.

Att skärpa bilder är något man ska va försiktig med där, på mina egna bilder använder jag unsharp mask ibland men dom blir ofta ratade på istock.
 
ANNONS