Annons

Objektiv och egenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Jag har en zoom som jag använder till min Pentax *ist DS. Eller använde kanske är rätta ordet.
Det var en 24-90 IF, AL. men nu är det nått som lossnat inne i den så zoomringen är ibland trög och går inte att vrida fullt åt nått håll.

Det gör inte så mycket för jag har ändå tänkt köpa ett nytt "standard zoom" objektiv.

Dom jag funderar på är antingen pentax 12-24 eller 16-45. är det någon som vet nått om deras motljus egenskaper och/eller hur mycket dom förvränger bilden i max vidvinkel?

12-24 tycker jag nog är mest intresant men jag tänker att efter den är mer extrem så kanske den även har lite sämre egenskaper, och jag skulle klara mig med 16mm.

Sen kommer det ju komma en 16-45? 2,8 är det någon som vet ungefär hur mycket den kommer kosta?
 

Isakisak

Aktiv medlem
Hehe jag har suttit och skakat och vridit på objektivet ganska mycket för att se om det kaske kommit in grus eler nått. Men nu plötsligt när jag vred lite så trillade det ut en lite mini skruv ur objektivet *spännade*. Det verkar fungera som förut nu. men jag vill fortfarande ha mer vidvinkel.
 

lunma

Aktiv medlem
16-45/4

Jag har en 16-45 som jag är mycket nöjd med. Du kan hitta några bilder med 16-45 bland mina bilder från Hävla hammarsmedja.

/Mats
 

jaktis

Aktiv medlem
Jag tänkte bara meddela att ca 80 % av bilderna jag tar är med 16-45, vilket jag alltså är nöjd med. Men och andra sidan är det landskap som jag fotar mest
 
Det är svårare att göra en bra ultravidvinkel zoom än en bra standardzoom, så visst har 16-45 bättre optiska egenskaper än 12-24:an - men, 12-24:an tillhör ändå eliten bland vidvinklar enligt Popular Photography som tyckte den klart slog Nikons motsvarighet.

Ju mer vidvinkel du har, desto mer förvrängs motivet, särskilt på nära håll. Detta används kreativt av många fotografer. Prova använd en vidvinkel från låg vinkel, den smetar ut nära motiv så de blir bredare. Kanske inte så lyckat om man tar porträtt då näsor blir större haha.

Det som får avgöra här, är ju ditt behov. Hur mycket behöver du vidvinkel?

Hälsar
R
 

Isakisak

Aktiv medlem
ju mer vidvinkel desto bättre.
Att det blir förvrängt och ytor blir större är jag helt med på.
Är 12-24 sämre över hela?
Om man tex skulle testa både 12-24 och 16-45 i 16mm läge skulle då den sistnämnda prestera bättre?
Främst vad gäller att hålla raka linjer (horisonten). Min 10-17 har riktigt bra motljusegenskaper tycker jag. Gäller det även 12-24?
 

CerebralCortex

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en Pentax 12-24 f4, och är väldigt nöjd med den.

Här är två exempelbilder:

http://www.deviantart.com/view/34671619/

http://www.deviantart.com/view/34672992/

Viss distortion märks i 12mm-läget, så det gäller att passa sig litet för att t.ex. ha ett ansikte ute i kanten, för då blir det ganska utdraget, men annars är det super. Jag använder det dagligen i jobbet, och omfånget 12-24 är precis lagom, speciellt med tanke på att det inte blir nån fisheye-effekt vid 12mm, utan bara väldigt vidvinkligt.

Det var inget billigt objektiv, men värt varje krona enligt mig (som testade bl.a. sigma 10-20 m.fl. innan jag bestämde mig).

Mvh

Patrik
 

CerebralCortex

Aktiv medlem
:) Tackar och bockar!!!

Förutom så extrema bilder, så är det ett väldigt bra reportageobjektiv, och det är knivskarpt.

/Patrik
 

quarc

Aktiv medlem
CerebralCortex skrev:
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en Pentax 12-24 f4, och är väldigt nöjd med den.

Här är två exempelbilder:

http://www.deviantart.com/view/34671619/

http://www.deviantart.com/view/34672992/

Viss distortion märks i 12mm-läget, så det gäller att passa sig litet för att t.ex. ha ett ansikte ute i kanten, för då blir det ganska utdraget, men annars är det super. Jag använder det dagligen i jobbet, och omfånget 12-24 är precis lagom, speciellt med tanke på att det inte blir nån fisheye-effekt vid 12mm, utan bara väldigt vidvinkligt.

Det var inget billigt objektiv, men värt varje krona enligt mig (som testade bl.a. sigma 10-20 m.fl. innan jag bestämde mig).

Mvh

Patrik

Imponerande, och jag som beställt en 10-17 ..... blir nästan sugen på att beställa en 12-24 också, men det vore ju onödigt :))) 16-45 får räcka, ett tag i ala fall ;-))
 
ANNONS