Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

akut hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
en person har kontaktat mig och vill köpa en bild. inte rättigheterna utan en kopia alltså.

det är första gången jag säljer en bild, så jag undrar hur mycket pengar jag vågar begära. det beror väl på kopians storlek antar jag, men vilka summor rör det sig om ungefär?

ursäkta om jag skrämde er med rubriken, har bara lite bråttom.. :)

tack på förhand
/mårten
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det beror ju som du själv säger på vad det är för bild, storlek, användningsområde (var ska den hängas) etc.

Om du tänker blaska fram den själv så får du sätta ett pris på din arbetstid, annars får du väl helt enkelt utgå från vad labbet där du låter kopiera upp bilden tar och sedan lägga på lite för din egen skull sas.

Du måste nog ge lite mera info för att kunna få mera exakta priser..
 

mårten

Aktiv medlem
En bild jag har tagit tidigare, inget beställningsjobb alltså. 20*30 cm, ska väl hänga i personens hem antar jag. vad tror du om det?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Om du ska låta kopiera upp bilden så slog jag på priser hos Crimson och de verkar ta 170kr för sv/v resp 225 kr färg för en efterbeställning i 24x30cm. (Har ingen egen erfarenhet av dem som labb men har hört både bu och bä).
Priserna är exkl moms.

Annars återstår det väl för dig att bedöma hur lång tid du behöver för att ta fram bilden själv sas.

Bildkonst är subjektivt och därför svårt att prissätta, jag har sett bilder för några hundra och uppåt. Vad känner du själv att bilden är värd för dig? Tänk på att det är ditt kunnande som ligger bakom och som bör reflekteras i priset.


mårten skrev:
En bild jag har tagit tidigare, inget beställningsjobb alltså. 20*30 cm, ska väl hänga i personens hem antar jag. vad tror du om det?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
För att se ett riktpris så gick jag in på en sida där fotografen säljer sin bildkonst till både hem och företag.
Han säljer bilder med mått kring 26x35cm som är monterade på kraftig passepartout och i metallram utan glas för c a 2500kr/st inkl moms.

Frakt odyl tillkommer säkert.
 

DCS

Aktiv medlem
Jag åkte tidigare rally (som kartläsare) och då vart man nästan alltid tillfågad vid starten ifall man var intresserad av bilder av tävlingen (kan vara bra att ha för att visa sponsorer och så) och då har jag för mig att en förstoring i storleksordningen 20x30 kostade mindre än 200kr. Det är ju en lite annan grej, men så var det i alla fall. Tänkte bara tala om det som motvikt mot 2500kr.
 
Senast ändrad:

prinsen

Aktiv medlem
hur mycket betyder bilden för dig?
hur länge tog det att ta bilden?
resor mm mm
motiv?
Antar att det är en privat person som köper den,
skulle tippa på 1000:- 1500 kanske......
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Priset på 2500kr var för att ge en indikation av vad etablerade bildkonstnärer kan tänkas ta för sina bilder.

Adam föreslog kring tusenlappen.. och det låter rimligt, men då utan ram.
 

mårten

Aktiv medlem
Adamlid skrev:
hur mycket betyder bilden för dig?
hur länge tog det att ta bilden?
resor mm mm
motiv?
Antar att det är en privat person som köper den,
skulle tippa på 1000:- 1500 kanske......
2500 är för mycket, 200 för lite. Runt 1000 låter rimligare. Det blir nog utan ram, ja. Det ska skickas till England så det skulle bli för dyrt och bökigt...
Tack ska ni ha!
 

StefanH

Medlem
Om den däremot ska publiceras i någon tidning eller någonting som skall tryckas så skulle jag rekomendera att kontakta en bildbyrå och fråga vad dom tar för en bild och berätta vad du vet om hur den ska användas. För att priset kommer att baseras på upplaga, storlek, vart i tidningen, återkommande etc.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Sist men inte minst, märk bilden så att din upphovsrätt skyddas och att du kan kräva ersättning för otillåten publicering.
 

mårten

Aktiv medlem
Bilden skall skickas till England. Vilket är det enklaste sättet att ta betalt på om man inte kan fakturera? Kan man skicka mot postförskott till utlandet?
 

mazz

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, men är det inte klokt att skriva ett litet kontrakt mellan upphovsman och bildköpare ang: vart, var vad osv andra fårgor /oklarheter kring bilden/kopian-orna.

Från en som inte är så erfaren i "bild-säljar-branchen".
/M
 
ANNONS