Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Hej,

Jag är för tillfället inne i en svacka och är därför i extra stort behov av återkoppling på mina bilder.

Har bland andra lagt upp denna bild i kritikpoolen (Besynnerligt) för kommentar.

Bilden är visad närmare 200 gånger men har endast fått 2 (!) kommentarer. Vad har hänt? Har medlemmarna fått skrivkramp eller handlar det om onödig försiktighet?

Ulf
 

Bilagor

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Jag tror det kan finnas flera orsaker till uteblivna kommentarer.

En möjlig bieffekt av de nya kritikpoolerna kan nog vara att många är lite rädda för att kommentera bilder i "mycket erfaren" om man själv inte lägger upp bilder där.

Värdet av kommentarer i stilen "fin bild" har ju också debatteras, kanske några har läst den och drar sig att ge såna kommentarer.

Finns säkert massa fler anledningar, det här är vad jag kommer på.
 

fargo1000

Aktiv medlem
Kan bara instämma i frågeställningen

känns lite märkligt att en bild beskådas så många gånger men ingen kommenterar den. För att utvecklas behöver man ju feedback oaktat om man är "mycket erfaren" eller på någon annan nivå.
Tror helt enkelt att det handlar om ren och skär lättja....det är mycket enklare att titta än att kommentera.

För egen del har jag nyligen lagt upp en bild "Karnebåtfestival" med dansande sambatjejer och fått endast en kommentar på 108 tittar.
Att bilden kom upp överhuvudtaget var just att plåta den typen bilder kan jag inte speciellt bra och vill självklart förbättra bilden så en kommentar som säger att bilden är skit och varför är ju lika bra som en som säger fin bild.....

Märkligt är det det här med kommenterandet.

/Olle
 

Avenue

Aktiv medlem
Även om kommenterandet var dåligt redan innan dom nya poolerna infördes så upplever jag att det har blivit ännu sämre nu. Vet inte vad det kan bero på. Som någon annan skrev så kan det ju vara så att om man är nybörjare så drar man sig för att kommentera mellan och mycket erfaren-poolen.

Samtidigt så tycker åtminstone jag att kommentarer ifrån alla typer av människor är intressanta, en avancerad fotograf upplever förmodligen ett foto på ett annat sätt en en nybörjare. Samtidigt så kan det vara intressant att veta vad nybörjaren tycker om bilden. Även om han eller hon nu inte kan komma med något konkret så kan man ändå få en uppfattning om bilden tilltalar människor eller inte. En kommentar i stil med "Läcker och mysig bild" är ju trots allt ett kvitto på att man har lyckats i någon persons ögon.
 

mill

Aktiv medlem
för min del får jag ungefär lika mkt kommentarer per tidsenhet. det brukar komma kommentarer efter ca 0-30 min efter att jag lagt upp bilden, sen brukar det avta. jag tolkar det som att folk kollar ett par sidor av de senaste bilderna och orkar inte mer fler sen. så gör jag själv t ex, hur gör ni?
 

mill

Aktiv medlem
lite räkneexempel

gammal bild: 1406 visningar, 21 kommentarer = 67 visningar per kommentar.

annan gammal bild: 775/43 = 18
ny bild: 220/8 = 28
annan ny bild: 34/4 = 9



tycker inte det är så stor skillnad, iaf inte för min egen del. jag tycker du ska vara glad att du iaf får ngn kommentar öht, många som inte får det alls...
 
Senast ändrad:

Indy

Aktiv medlem
Kanske kunde man göra att nytt system, om någon ger en kommentar på ens bild så ska man ge en kommentar tillbaks på en bild av denna person(förutsatt att han-hon har någon bild upplagd) Vet inte om detta på något vis är praktiskt möjligt?
 

mill

Aktiv medlem
Indy skrev:
Kanske kunde man göra att nytt system, om någon ger en kommentar på ens bild så ska man ge en kommentar tillbaks på en bild av denna person(förutsatt att han-hon har någon bild upplagd) Vet inte om detta på något vis är praktiskt möjligt?
vetikatten om det är så bra att tvinga ngn att kommentera. risken är att det blir fler kommentarer, men sämre kvalitet (dvs man skriver "fin bild" ist för att skriva varför)
 

Stuge

Aktiv medlem
Jag tycker också det är frustrerande med de uteblivna kommentarerna. Så fort man inte håller sig till motiv av typen hästar, hundar och barn blir det inte mycket till feedback. Förutom då för de mycket duktiga här på FS som får väldigt många kommentarer, men då förstås mest beröm.

Flera gånger har jag ställt en fråga i samband med bilden, men det hjälper inte, folk tittar och tiger. Jag kan ju inte annat än att tolka det som att jag inte tar särskilt intressanta bilder, men kan man inte ens få veta det i en kommentar?
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Jo jag känner igen det där...
Personligen tycker jag det är svårt att kommentera bilder som är bra och i synnerhet i poolen "Bildkritik,mycket erfaren" , enklare är det med uppenbara missar som har uppstått hos oss som inte har kommit så långt i fotograferingen.
Och bara säga "Fin bild" är inte så givande och säga, bättre är "Fin bild, men...".

Jag tror Fotosidan är för stor och bildflödet är enormt och man blir kräsen när man tittar på många bilder och bedömmer bara dom bilden man tycker är bäst.
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag har börjar ge uppet om att ladda upp bilder lite, vad är meningen om man inte får några kommentarer? Jag försöker kommentera både bilder jag inte gillar och bilder jag gillar, helt enkelt för att jag lär mig mycket av det, men det har blivigt väldigt snålt med kommentarer ett tag nu, vilket är tråkigt.
 

mohei

Aktiv medlem
Jag gör ett uppehåll med att ladda upp bilder för kritik. Detta pga att det kommenteras så lite och jag tappar lusten. I stället kommer jag att satsa på att få ihop en portfolio och spånar på olika bildteman. Det blir också mer gatufoto i sommar.
 

potion

Aktiv medlem
Håller med om att det känns lite dött att lägga upp bilder när feed-backen uteblir.. Jag har själv inte lagt upp så mycket nytt, men det beror på en allmän svacka..
Jag har lämnat över 3.000 kommentarer och fått tillbaka dryga 600.. (Mer exakt - givit 3.144, fått 670, det ger ett snitt på ungefär 5 va? *o-mattesnille*) Alltså om jag ger fem kommentarer så får jag en tillbaka.. =) Det är ju inte sååå fasligt illa.. =)
Hmmm... Alltså, ta bort så många bilder som möjligt, kommentera som tusan och få upp snittet på de egna bilderna.. *morgontröttsvammel*

Men jag tror också, som nån skrev, att nybörjare (och andra) har svårt att ge kritik eller kommentarer på bilder som ligger i Mycket erfaren. Varför vet jag inte, det ligger ju i betraktarens öga om h*n gillar det h*n ser, och en ny infallsvinkel, eller ett nytt synsätt på en bild är väl alltid välkommet?

// Linda - som ska försöka vakna nu... =)
 

mill

Aktiv medlem
Ulf!

Tittade igenom dina bilder -- många fina. Du har ändrat stil genom tidens gång. Jag tittade lite på datumen på bilder och kom fram till att jag personligen gillade dina äldre bilder bättre än de nya.

Varför? Jo jag gillar just nu kontrastrika sv/v bilder. Det är sådana som jag därmed också brukar kommentera.

Har du gått vidare? Ja antagligen, och det är bra.

Men överlag tycker jag att du har det fortfarande. Jag hade tappat fotoglädjen ett tag, men en resa satte igång fotandet igen.

Och tack för kommentarerna :)
 

Mats G S

Aktiv medlem
...Hålla varann om ryggen...

Och så gäller det att vara med i "Klubben För Inbördes Beundran".

Då får man kommentarer!

/M
 

monster2

Aktiv medlem
märkligt fenomen

hej

jag har också märkt att antalet som kommenterar bilder som man lägger upp har minskat drastiskt
visst får jag folk att se mina bilder men att kommentera varkar vara svårt, jag har till och med ställt frågor i bildtexten men det är ingen som ens svarar på de.

jag tror att fotosidan har fått för många medlemmar och då minskar närheten och annonymiteten ökar, detta bidrar då till att det är ok att bara surfa runt utan att engagera sig
mvh mats
 

evalisen

Aktiv medlem
Jag tror att de finns flera olika anledningar till att kommentarer uteblir...

några som jag tror det beror på:
- för mycke tjat om hur kommentarer bör/ska skrivas på
- gnäll om att en del skriver för många kommentarer, eller för få
- alla dessa kritikerpooler som irriterar flera medlemmar, och där jag också tror folk kanske inte vågar skriva i tex. erfarenpoolen (som nämnts här tidigare)
- det är just nu semestertider och bidrar säkert för tillfället till att mindre kommentarer skrivs

Om alla gör så gott dom kan och slutar gnälla så tror ialla fall jag på ett "friskare" fs. :eek:)
Man kan alltid förbättra saker och ting.
 

mill

Aktiv medlem
Re: ...Hålla varann om ryggen...

Mats G S skrev:
Och så gäller det att vara med i "Klubben För Inbördes Beundran".

Då får man kommentarer!

/M
Jepp, finns en del sådana. Ogillar speciellt när folk automatiskt tycker om bilder bara för att det kommer från en "känd" fotograf. Våga vara kritiska!
 

mill

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag tror att de finns flera olika anledningar till att kommentarer uteblir...

några som jag tror det beror på:
- för mycke tjat om hur kommentarer bör/ska skrivas på
- gnäll om att en del skriver för många kommentarer, eller för få
- alla dessa kritikerpooler som irriterar flera medlemmar, och där jag också tror folk kanske inte vågar skriva i tex. erfarenpoolen (som nämnts här tidigare)
- det är just nu semestertider och bidrar säkert för tillfället till att mindre kommentarer skrivs

Om alla gör så gott dom kan och slutar gnälla så tror ialla fall jag på ett "friskare" fs. :eek:)
Man kan alltid förbättra saker och ting.
Just du Eva är en föredömlig kommenterare -- ger många och dessutom konstruktiva kommentarer.

Jag är inne på Mats spår -- att det finns för många medlemmar och för många bilder. Statistiken från fotosidan-nissarna visar ju att kommenterandet ökar!
 
ANNONS