Annons

Beskära till bestämd storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Om jag i Adobe Photoshop vill beskära en bild till en specifik storlek, hur gör jag?

Tex om jag har en bild som är 10x15 cm och vill beskära den till 6x6 cm (tex för att passa in i en speciell ram). Jag skulle vilja kunna skriva in måtten och sen få upp en markering som jag kan flytta runt innan jag bestämmer för mig ett specifikt utsnitt. Går det?

Tack!

/Svante
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Klicka fram Infopanelen i verktygslådan, dra upp en ruta som är 6X6cm med Beskäraverktyget.
Använd sedan piltangenterna för att flytta ikring utsnittet.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Hmm... Nu är det ju så att i datorn finns det ju ingenting som heter centimeter. Bildens faktiska storlek mäts i pixlar.

Däremot kan du ju ställa in vilket mått som helst som ger rätt proportioner (2x2, 6x6, 134x134) och dra upp en ruta som täcker den del av bilden du vill ha med.

Hur stor den sen blir beror ju på hur stort du skriver ut den.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Tack gundj! Det var så jag menade...

LeadHead, visst är det pixlar som gäller men jag förstår inte riktigt hur du menar...
Jag vill beskära till ett bestämt mått men inte förvränga bilden. Om jag tex har en bild som har rätt mått i bredd men fel mått i höjd så sökte jag ett sätt att enkelt beskära till rätt proportion.
Tack för ditt engagemang även om jag inte förstod riktigt. Tror säkert ditt säkert funkar också.
Eller som man brukar säga: "Visst skulle man kunna göra så, men det är ju inte rätt" ;)

Sov gott alla på fotosidan...
/Svante
 

mipert

Aktiv medlem
Du vill alltså beskära en bild till exakta mått?

Då väljer du beskärningsverktyget och i menyraden skriver du in vilka mått som bilden skall få efter beskärning, se bild.

Själv gör jag oftast så att jag skannar in mina negativ med högsta upplösning.
När jag sedan vill skapa en bild med måtten 10x15 cm för att skicka till ett labb så skriver jag helt enkelt in måtten och beskär bilden.
Jag skriver även in upplösningen.

När bilden skalas om såpass kraftigt krävs att jag skärper upp den innan jag skickar den till labbet.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
När jag ritat upp lagom stort område kan jag flytta runt markerat område innan jag trycker Enter för att beskära.
 

Bilagor

Kodiak

Aktiv medlem
Jag var inne på att man skulle kunna skriva sådär men jag fick det inte att funka. Nu sitter jag på jobbet så jag får prova när jag hittar hem idag...
Tack!
/Svante
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ok, men då är ju utgången av Miperts metod (ställ in mått och flytta runt) ganska beroende av att man har ställt bildens dpi så att bildens pixelmått motsvarar den bild man så att säga "tänker sig att arbeta med".

Om man scannar en färgkopia och sedan tänker skriva ut ett 6x6 cm utsnitt så kanske det håller men om man har negscannat så blir det väl en helt annan situation?
 

gors

Aktiv medlem
Med Miperts metod fyller man i både mått i centimeter och ppi i ett och samma svep. Liksom: "Jag vill beskära den här bilden till 10x15 cm i 250 ppi."

Och då har ju Photoshop tillräckligt med uppgifter för att avgöra hur mycket det blir i pixlar.

Om man inte fyller i ppi-värdet ändrar Photoshop upplösningen till högsta möjliga utan interpolering.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
gors skrev:
Med Miperts metod fyller man i både mått i centimeter och ppi i ett och samma svep. Liksom: "Jag vill beskära den här bilden till 10x15 cm i 250 ppi."
Ok, det där begriper jag men jag tycker bara att när man jobbar med en bild vill man väl i regel gå andra vägen, dvs välja utsnitt ur bilden och sedan (eventuellt) skriva ut det i en viss storlek...
 

gors

Aktiv medlem
LeadHead skrev:


Ok, det där begriper jag men jag tycker bara att när man jobbar med en bild vill man väl i regel gå andra vägen, dvs välja utsnitt ur bilden och sedan (eventuellt) skriva ut det i en viss storlek...
Visst, i såna fall beskär man utan att ange varken mått eller ppi-värde.

För min personliga del har jag ett... vad ska vi kalla det... "huvuddokument" där jag har justerat tonomfång, färbalans och färgmättnad men inte gjort några beskärningar. Det sparar jag i .psd-format, i regel med justeringslager och lagermasker intakta. Ur det huvuddokumentet tar jag fram alla varianter av bilden jag behöver med just den metod som Mipert använder.

Ett huvuddokument kan ge upphov till många bildvarianter. En lågupplöst för att maila bilden till kunden, en beskuren till kunden. Kanske en webbild till min egen webbplats. Något för att skriva ut på fotolab.

Vi jobbar ju alla på olika sätt. Personligen är jag öppen för att många av mina bilder förekommer i flera varianter med olika beskärningar.
 

Kodiak

Aktiv medlem
mipert skrev:
Du vill alltså beskära en bild till exakta mått?

Då väljer du beskärningsverktyget och i menyraden skriver du in vilka mått som bilden skall få efter beskärning, se bild.

Själv gör jag oftast så att jag skannar in mina negativ med högsta upplösning.
När jag sedan vill skapa en bild med måtten 10x15 cm för att skicka till ett labb så skriver jag helt enkelt in måtten och beskär bilden.
Jag skriver även in upplösningen.

När bilden skalas om såpass kraftigt krävs att jag skärper upp den innan jag skickar den till labbet.
[/QUOTE

Jag får inte det här att fungera...
Jag skall alltså klicka på beskäringsverktyget sen som på din bild skriva in måttet på beskärningsområdet tex 6x6 cm samt upplösningen. Och sedan, trycka enter? eller vad? Jag får inte upp den rutan du beskriver...
/Svante
 

gors

Aktiv medlem
Om du har en photoshopversion före 6.0 ser det lite annorlunda ut. Dubbelklicka på beskärningsverktyget och titta efter en liten palett som heter något i stil med "verktygsalternativ".

Funktionerna är dock desamma, det är bara användargränssnittet som skiljer.

För att bekräfta beskärningen, tryck enter eller dubbelklicka inuti beskärningsramen.
 

mipert

Aktiv medlem
När du valt beskärningsverktyget måste du rita upp området du vill beskära i bilden.
Klicka, håll inne muspekaren och rita upp en ruta i bilden. Du kan rita en stor eller liten ruta, när du trycker enter kommer det markerade området bli 6x6 centimeter.

Du beskär och storleksförändrar i ett svep :)

Eller, är det annat som inte fungerar?
 

mipert

Aktiv medlem
Jag behöver inte ens beskära bilden med detta verktyg.

Jag har en färdig bild som är 30 cm hög och jag vill skicka en bild till tryck som skall bli 15 cm med upplösningen 170 ppi (dagspress).

Då kan jag i menyraden ange ett värde för höjd -15 cm- och upplösning -170ppi- och strunta i breddvärdet.
Sedan ritar jag upp en ram runt hela bilden och trycker enter. Då blir bilden inte beskuren, däremot får den ändrade mått.

Snabbare än att välja Image Size/storlek på bild :)

Korkat bara att värdena inte går att återskapa automatiskt om jag nollat dem, i 5.5 gick det :-(
 
ANNONS