Annons

olikafäger på samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

stork

Aktiv medlem
hej!

jag får ett fenomen som jag inte riktigt begriper mig på. så här är det:

dator laptop ferrari 4050
bildred prog cs2

och själva prblemet består av:
att bilderna blir bra när man tittar på de, men så fort jag öppnar bilden för redigering så blir bilden grå och trist i photoshop. vad beror det på??? det är ju samma bild varför hänger inte färgen med som det ska? jag bifogar med en skärmdump som visar detta.

problemet ställer till det så att redigeringen är i blindo, jag vet aldrig hur bilden blir när den är klar.
 

Bilagor

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Du har nästan säkert CS2 inställt på att inte vissa bilden i rätt färgprofil.
Kolla i color settings i edit menyn.

/Magnus
 

Lennie

Aktiv medlem
Nu använder inte jag PC själv, men jag gissar att förhandsgranskningen i Windows inte tar hänsyn till inbäddad profil utan bara visar absoluta värden.
 

thomazl

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Du har nästan säkert CS2 inställt på att inte vissa bilden i rätt färgprofil.
Kolla i color settings i edit menyn.

/Magnus
Lider av samma problem, hur rekomenderar du att man ställer in valen under Edit/Color Settings?
Finns ingen risk att man sabbar bilden när man sedan sparar den och skickar den för utskrift?
 

Lennie

Aktiv medlem
Nope, fel profil.

Ändra profilen till Adobe RGB, annars kommer du att begränsa dig till att maximalt utnyttja de kulörer och valörer din bildskärm kan återge.
Adobe RGB är en av de allra största färgrymderna och även om det bara finns en skärm på marknaden som kan visa hela (Eizo ColorEdge CG220) är det ändå att föredra att utnyttja en större färgrymd.

Dessutom kan det vara så att den profil du använder för din bildskärm kanske inte presterar lika bra som den skulle kunna beroende på hur kalibrering är gjord.

Så, använd Adobe RGB som färgrymd för RGB i Photoshop, sedan kommer grafikkortet självt använda din "Bildskärms-RGB" för att tolka färgerna photoshop visar.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Bäst är nog att (och vad dom rekommenderar i Photoshop böcker), om kameran man har fixar det, att ha Photshop på adobe RGB.

Tittar en bok här nu.
Uppe från och ner rekommenderar dom.

Inställningar: Prepress (europa) 2

RGB: Adobe RGB (1998).
CMYK: Europé ISO Coated FOGRA27
Grå: Dot Gain 15%
Dekorfärg: Dot Gain 15%

Bevara inbäddade profiler på alla i färghanteringsprincip och kryssa i alla dom tre rutorna om vad Photoshop skall göra.

Sen laddar man in samma färgprofil till skärmen så att allt i Windows visas i rätt färgprofil.

Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, inställningar, avancerat, färgmatchning, och ladda in rätt profil där.

En lite störig egenskap med det är att allt på Internet är i sRGB färgprofil, och allt där ute ser lite fel ut om skärmen visar Adobe RGB. Så tidigare körde jag skärmen på sRGB, men Photoshop på Adobe RGB (och hade bilderna i Adobe RGB).
Färgerna såg lite trista ut i windos, men det gjorde inte så mycket när jag viste att dom var rätt i Photoshop.

Nu har jag köpt en skärmkalibrerings grunka och har den som färgprofil överallt.
Fast arbetsrymden i Photoshop är fortfarande Adobe RGB, bara att alla färger verkligen är som dom ser ut på skärmen.

Får hoppas att någon som kan detta bättre kan förklara bättre.

/Magnus
 

stork

Aktiv medlem
oj shit.. nu börjar det bli avancerat! tänk vad mycket man lär sig av problem.

nu ska jag testa ställa in vidare återkommer...
 

Lennie

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:

Sen laddar man in samma färgprofil till skärmen så att allt i Windows visas i rätt färgprofil.
Hoppa över just det där, annars blir det knas.

Helst ska du göra som Magnus och köpa en skärmkalibrator, denna profil som skapas där använder du sedan för datorn i övrigt. I ditt fall är detta "Bildskärms-RGB". Det är upp till den profilen att tolka hur den ska visa övriga.

Man har olika profiler för olika hårdvara beroende på att de tolkar värden olika, även olika exemplar av samma pryl.

Som exempel, när jag printar:

När jag printar Canvas måste först konvertera bilden från Adobe RGB till min Canvas-profil, då blir färgerna superbra. Glömmer jag detta ser det skit ut. Är jag riktigt noga använder jag olika profiler för olika betraktningsljus.

Ska jag sen printa på något annat material måste jag således konvertera till profil för det materialet. Dock måste jag utgå från Adobe RGB eller sRGB och inte från tidigare Canvas-profil, för då blir det inte snyggt.

Om du använder din bildskärmsprofil som arbetsrymd i Photoshop kommer du fixa så färgerna ser fina ut på din skärm, men när du kommer till nästa skärm med andra förutsättningar ser det troligtvis inte bra ut.
 

stork

Aktiv medlem
nu har jag lekt lite med profilerna.. det blev knas som sagt men sen ordna det upp sig! nu har jag samma färg på cs och i vindovs..

men en reflektion säger mig att om det kan diffa så mycket så kan det diffa så mycket mellan olika datorer.. så om jag har en bild som ser "perfekt" ut i min dator så kanske det ser sjukt dassigt ut i andras.. detta gör att kritiken ang färger och och kontraster och allt dyligt är orelevant.. :S
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Som sagt, tur att någon som visste mer kunde styra upp det.

Helt klart är det så att det ser olika ut på alla skärmar. Jag har tre olika i detta rummet och ingen ser likadant ut.



/Magnus
 
ANNONS