Annons

Macrofoto och skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Finns det enkelt sätt att räkna ut skärpedjupet vid macrofotografering?? Vid "normal" fotografering så kan jag hur bländarvalet styr skärpedjupet. Vid macro däremot får jag till alldeles för grunt skärpedjup dvs. jag kommer inte ner i blommornas innandömmen eller får inte en liten "klase" blommor skarpa med bibehållen oskarp bakgrund.
Jag har Nikon 105/ 2,8 VR som ger mycket bättre resultat än motsvarigheten utan VR.
Jag focuserar manuellt och för skärpedjupskontrollen använder jag bländarförval.
Emotser tacksamt tips.
// Björn
 

Arne S

Aktiv medlem
Vet inte om det hjälper dig, men kolla denna sidan

http://www.dofmaster.com/

Där kan du både hitta tabeller och själv lägga in värde för en kalkyl. Det ger ju en vägledning, men är kanske jobbig att ha med i fält...

/Arne
 

Scenic46

Aktiv medlem
Tack Arne!

Det var en intressant länk att använda. Tyvärr gav väl inte beräkningen önskat resultat så jag få väl experimentera om det inte kan komma andra praktiska tips.
// Björn
 

Arleklint

Aktiv medlem
Scenic46 skrev:
Finns det enkelt sätt att räkna ut skärpedjupet vid macrofotografering?? Vid "normal" fotografering så kan jag hur bländarvalet styr skärpedjupet. Vid macro däremot får jag till alldeles för grunt skärpedjup dvs. jag kommer inte ner i blommornas innandömmen eller får inte en liten "klase" blommor skarpa med bibehållen oskarp bakgrund.
Jag har Nikon 105/ 2,8 VR som ger mycket bättre resultat än motsvarigheten utan VR.
Jag focuserar manuellt och för skärpedjupskontrollen använder jag bländarförval.
Emotser tacksamt tips.
// Björn
Det är riktigt att bländaren styr skärpedjupet, men även avbildningsskalan spelar in här. Skärpedjupet blir litet vid makrofoto beroende på den stora avbildningsskalan.

Om du vill ha en hel blomklase skarp så måste du blända ner ordentligt. Vill du dessutom ha en lugn bakgrund måste du se till att ha ett hyffsat stort utrymme mellan blomman och bakgrunden.
 

Scenic46

Aktiv medlem
Tack Janne!

Följdfråga: Det är alltså avbildningsskalan som styr. Men en del fotografer föredrar 60mm macro framför 105 framförallt för blommor. Har det betydelse vilket brännvidd objektivet har? Jag har också konstaterat att flera av mina fasta gluggar 20mm, 35mm etc också har bra närgräns dvs. c:a 25-30cm. Hur spelar detta in?
Jag undrar eftersom en 105 kan användas till annat, typ porträtt, så blir jag lite konfunderad över hur det hela hänger ihop.
Tacksam för svar!
// Björn
 

Arleklint

Aktiv medlem
det är bara bländare och avbildningsskala som styr skärpedjupet Brännvidd spelar ingen roll för detta
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
OBS

Förvisso är skärpedjupet detsamma men ett längre objektiv ger ändå en betydligt luddigare och lugnare bakgrund pga att bildvinkeln är mindre och sas en mindre bakgrundsyta projiceras på samma sensoryta. Skärpeintrycket blir ofta då att bilden tagen med det längre objektivet ser skarpare ut med ett skarpt huvudmotiv mot en luddig bakgrund!
 
ANNONS