Annons

Pappers bild från System kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hallå, har funderat lite på detta med att få ut sina kamera bilder på papper. Alltså jag reddar bilden i PS och e det något du måste tänka på för att inte förstöra skärpan i bilden innan jag lämnar in den för utskrift på papper? ´ska jag behålla grundstorleken =? kan jag klippa bilden utan att det försämrar något? något annat jag måste tänka på som e bra eller dåligt at göra med bilden?

/Tack på förhand Simon Brygg
 

MrColon

Aktiv medlem
Du kan köpa fotopapper, det är tydligen bra om man ska skriva ut bilder.

Sen kan du alltid klippa bilder i photoshop och andra bildprogram utan att förlora kvalité på bilden.

Vill du förminska bilden så är photoshop jätte, jätte bra på att göra det.

Det är allt jag kan säga.
 

hanning

Aktiv medlem
vänta lite nu, det stämmer väl inte att man ska klippa i en bild (jag förmodar att trådskaparen med det menar beskära bilden) utan att den tappar i kvalitet? Det säger ju sig självt, du tappar ju pixlar vartefter du klipper, och kvar återstår färre pixlar i bilden och då begränsas skärpan (upplösningen). Sen går det ju i och för sig att skärpa bilden i t e x Photoshop, men det gör ju inga underverk.

Min tumregel är iaf; undvik at beskära om det går, och skärp bilden lite extra hårt om den ska skrivas ut. Utskrifter ser oftast lite suddigare än monitorn.

Hanning
 
ANNONS