Annons

Vansinnig sorterare i Adobe Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Varje gång jag ansluter en USB minnespinne till min gamla dator med Win2k, så startar Adobe Photo Downloader, samt läser in alla objekt till minnet, samt lagrar dessa om man väljer att hämta desamma, först till katalogen ...\Temp\PSAlbumImport\2006-07-15 2300-00. Alla filer med ändelsen .gif, .jpg, .pdf, ... hämtas, samt avslutas med en fråga om att alla filerna ska tas bort från kameran eller kortläsaren. Godkänner man det, så hamnar alla filer utan bibehållen hierarki i ett kaos under katalogen ...\Mina Dokument\Mina bilder\Adobe\Foton från digitalkamera\2006-07-15 2315-30.

Jag gillar inte helt sorteraren i Olympus Master, men jag tycker den är vida bättre än denna i Adobes.

Är det någon som vet hur man partiellt kan avinstallera Adobes elände till sorterare?

För tillfället har jag gjort disable på Windows Tjänster för Adobe Active File Monitor och Photoshop Elements Device Connect.
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag tror inte man kan avinstallera sorteraren och behålla redigeraren, men varför inte bara avstå från att använda den och använda sin favoritsorterare istället. Downloadern kan man ju stänga av i programmets inställningar alternativt ställa in var och hur den skall spara bilderna.
 

HåGe

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så hade jag samma problem med Photoshop Elements 4.0 från början. Alla bilder i en enda röra. Kommer inte längre ihåg hur det löste sig. Jag fick i alla fall installera om programmet.

Nu är jag noga med att öppna rätt mapp och gå ner i ev. undermapp och endast markera de bilder jag vill ta in i samlingen innan jag trycker på "Hämta foton" (Avmarkera ev. "Generera foton från undermappar" och kolla även under Arkiv/Övervaka nya filer ...).

Sedan markerar jag de just hämtade bilderna och sätter taggar på dessa (åå-mm_/beskrivning/) INNAN jag hämtar flera bilder.

Nya bilder hämtar jag via kortläsare och sätter beskrivande taggar på biderna på en gång. Nu har jag inte längre några problem. Alla bilder jag vill ha ligger i en lista i datumordning och när jag dubbelklickar på en tagg visas endast taggens bilder. Sedan kan jag också sätta dubbla taggar på bilder om jag t ex vill kunna visa en viss person i olika sammanhang. Funktionen "Samlingar" finns också tillgänglig men den har jag inte kommit underfund med ännu. Det är också viktigt att inte döpa om mappar under resans gång för då hittar inte systemet mapparna utan problem.

Hoppas det här kan vara till någon hjälp.
 

Odden

Aktiv medlem
Lyckades få bort skiten nu med hjälp av en kompis
Startasorterare -> Redigera -> Inställningar -> Kamera eller kortläsare -> och där under importera bockade jag av "Använd Adobe Photo Downloder för att hämta foton från kamera eller kortläsare"
så nu funkar det för mig ialla fall
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Tack för idéer och tips.

Nu har även jag stängt av Sorteraren i Photoshop Elements 3.0, såsom ni just beskrivit. Dessutom har jag även inaktiverat ovan nämnda Services i Windows 2000, för att inte ha onödiga resurs-käkande processer snurrande i bakgrunden på den gamla datorn.

Jag är medveten om problematiken med att förvara och kategorisera många bilder, så tids nog får man nog lära sig att använda någon form av sorterare, för att ha bättre koll på alla lagrade fotos och inskannade bilder. Jag är inte riktigt där ännu, men inser att till det behövs nog en separat dator, som man helst är ensam på, och med en genomtänkt hantering av backup.
 

HåGe

Aktiv medlem
Som jag beskrev förfaringssättet i mitt inlägg så fungerar sorteraren i Photoshop bra för mig, men jag har inget att jämföra med.

Hur skulle i så fall ett bättre sorteringssystem fungera och vad önskar ni för funktioner som inte Sorteraren/Photoshop tillgodoser.

Vore roligt att höra erfarenheter från dom som jämfört olika sorteringssystem och kan beskriva vilka funktioner som finns (och som jag kanske inte vet om att jag behöver).

Vilket är alltså ert favoritprogram för att hantera bilder?

/HåGe
 

Odden

Aktiv medlem
Jag sorterar inte bilderna något större utan lägger dom i datummärkt mapp bara
jag var irriterad över att det startade så fort man fick i ett minneskort
 

Knight Palm

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Vilket är alltså ert favoritprogram för att hantera bilder?
Jag har använt både Canons ZoomBrowser (följde med de tre Canon kamerorna jag köpt) och Olympus Master Plus (Master följde med E-300 vilken uppgraderades till Plus-versionen) installerade på en gammal dator. Dessa båda program har jag levt med länge, men har även funderat på Google's Picasa eller Adobes Sorterare (PSE 3.0). Jag har även kollat på de lite enklare FastStone och IrfanView, vilka bägge är freeware.

Jag sorterar nu bildfilerna månadsvis på en separat data-disk, dvs skild från disken som hyser operativsystemet. Så några djupare erfarenheter har jag tyvärr inte att dela med mig i ämnet.

Dock närmar sig behovet av en mer seriös katalogisering, varför jag funderar på om man ska vara kvar i Windows-världen, eller gå över till en MAC och börja använda programmet Aperture. Man får väl börja träna med iTunes och se om man gillar MAC-miljön först?

Stannar jag kvar i Windows-miljön, så är det ett antal program som jag har fastnat för. Mest ambitiösa alternativet är nog jätten Adobe med sin kommande Lightroom, som kanske kände sin ställning på sikt hotad både uppifrån av Apple, samt nerifrån med t.ex. Pixmantec RSE/RSP, som de senare köpte upp.

Förrutom att det kommande operativsystemet Windows Vista förmodligen får ett antal fler funktioner för visning och katalogisering, så tror jag att även i fortsättningen vi får se favoriter typ ACDSee med sin Photo Manager och t.ex. ThumbsPlus från Cerious hänga kvar. ThumbsPlus är mycket kraftfullt för den som är van vid databashantering.

Ref:
Åsikter Olympus Master mfl. (från Fotosidan Olympus forum)
 

peber

Aktiv medlem
Jag fann en för mig mycket stor brist med sorteraren i Elements, nämligen att det finns ingen funktion för att flytta en hel katalogstruktur på disk. M a o, om jag flyttar alla mina bilder till en ny disk pga platsbrist så måste Elements leta reda på varje bildfil igen, en och en, genom att leta igenom hela datorn efter filen. Det enda som finns är en funktion att flytta en hög med bilder till EN katalog...

Så jag tittade på några olika program och det slutade med att jag skaffade Iview MediaPro3, hittills är jag jättenöjd!

/P
 

Odden

Aktiv medlem
Sorteraren kan du ju öppna när du vill själv om du skulle vara intresserad av att använda den
 

MrTellus

Aktiv medlem
Jag har hittat ett program som passar för mig, "Digital Photo Cataloger". Där kan jag kategorisera bilderna, lägga in info med bilden var, när, hur, och vilka som är med. När jag behöver ha en bild så kan jag söka på vilken information som jag har lagt in. Jag kan söka efter bilder även om jag har tagit bort den externa hårddisken som jag sparar bilderna på (med förhandsgranskning).

Om olyckan skulle vara framme så kan jag även se på vilka dvd skivor bilderna ligger backup på. Samt så var priset bra (ca 230kr)

http://www.dpcat.com/
 
ANNONS