Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratisvara för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

pesco

Aktiv medlem
Har läst om Gimp och Picasa (DN) som ok gratisprogram för nybörjare. Tittade på något Odenlab hade, men det var bara s**t.

På jobbet använder jag Photoshop och ACDSee, som jag trivs med. Finns det gratisprogram med de centrala delarna? Nån som testat Gimp och Picasa och har nån åsikt om det hela?
 

Phorpher

Aktiv medlem
Jag använder Picasa för mina bilder. Det är ruskigt snabbt och indexerar alla bilder så fort dom sparas på disk. Sökning efter bilder går på ett ögonlock.

Picasa har grundläggande funktioner som att ändra kontrast, ljus och färg. Filter för svartvitt, sepia, toningar och ett verktyg för att skärpa bilder som jag tycker fungerar riktigt bra. Alla modifieringar som görs på en bild sparas i en konfigurationsfil och "drabbar" inte orginalfilen på något sätt. För att få ut en bild med de förändringar du gjort så måste du exportera bilden.

Under Linux har jag alltid använt Gimp och det är helt klart en konkurrent till Photoshop. Man kommer nog aldrig i närheten av PS färghantering men Gimp är ett mycket bra gratisalternativ! Det går även att få ett utseende på det som liknar PS.
 

jeskata

Aktiv medlem
GIMP är mycket kompetent, men det är roligast under ett *nix-baserat system. På Windows märker man tydligt att det härstammar från X/GTK.
Komplettera med dcraw/UFRaw om du använder raw.
 

pesco

Aktiv medlem
"Komplettera med dcraw/UFRaw om du använder raw."

Hm...förstår inte, Är ny på detta.
 
ANNONS