Annons

Problem Tamron SP90 och K-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med mitt SP90. Det går inte att fokusera oöndligt med det samt att på bländare 2.5 så är forfarande bländaren inte helt öppen. Det är något som märks mest vid solreflexer tex.

Kan det vara adaptern som inte sitter på riktigt eller är sned på något sätt?
 

Isakisak

Aktiv medlem
det där med oändligheten låter som att, adaptern jobbar ext´ra sm mellanring i alla fall. jag har ingenaning om hur adaptern ska fungera men ökas avståndet mellan bakre linsen och filmen/censorn utan att det finns någon korigerings lins så borde det bli så. men det låter ju lite knäppt att det ska vara så. men om du vill se det positivt så borde du få bättre närgräns (=
 

skarpedjup

Aktiv medlem
För att vara exakt så är det nästan till oändligt man kan fokusera. Det fattas en millimeter för det ska bli skarpt oändligt.
Det är inte alls lika mycket som med en mellanring.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Jag kan inte tänka mig att oändlighetsproblemet beror på adaptern. Gissningsvis så är det bara själva fokuseringsringen som rubbats ur sitt läge. Den hålls på min gamla trotjänare fast i en mindre ring med hjälp av några låsskruvar som finns under fokuseringsringens gummi. På min glugg går det rätt lätt att bara kränga av gummit, men det kan ju tänkas att det på senare versioner är fastlimmat istället. Om du ger dig på detta så tänk på att skruvarna är väldigt korta så det är lätt att skruva ut dem helt och tappa dem.

Vad bländarproblemet anbelangar så kan jag inte bidra med så mycket mer än att upplysa om att när du tar bort adaptern så ska bländaren vara vidöppen oavsett vilken bländare som är inställd. Är den det så sitter säkert felet i adaptern och med lite tur är det något enkelt fel som går att fixa, i annat fall så borde det gå att hitta en bättre begagnad adapter för en rimlig peng. Om däremot bländaren inte är helt öppen med adaptern borttagen så måste det vara något mackel inne i objektivet istället.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Tack Lennart! Ska kolla det med fokusen.
Bländaren är helt öppen utan adaptern, så troligen är det något med den.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Efter att inspekterat adaptern mer nogrannt så såg jag att den helt enkelt var vind! Det är åtgärdat nu.

Tyvärr så verkar inte fokusen och nedblädningen
vara OK ändå. Jag är rädd för att objektivet fått sig en smäll innan jag köpte det och kanske är lite felaktigt.
 
ANNONS