Annons

Någon som vet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Oasen

Medlem
Har precis varit och framkallat lite negativ...men dom blev väldigt lila...

Någon som vet varför det blev så? Gör det något? Och kan man åtgärda detta på något sätt??

Tacksam för svar //Ola
 

utström

Aktiv medlem
1: Sammanfatta din fråga i rubriken, så slipper man klicka på en onödig diskussion.

'Framkallad film blev lila?'
'Problem med framkallad film' osv..

2: Ge gärna någon som helst information i frågan som kan användas för att lösa den. Tex, vilken film det var. Svartvit / neg / dia....
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Oasen skrev:
Har precis varit och framkallat lite negativ...men dom blev väldigt lila...
Jag kan svära på att det var T-Max du framkallade. Den har en lila slöja på sig som försvinner i fixbadet.

Vid för kort tid i fixbadet är slöjan kvar. Jag brukar fixa i fyra minuter, men det är ju såklart beroende på vilket fix man har.

Det är ingen ko på isen om du har fixerat för kort tid. Det går att köra en gång till, och du behöver inte skydda för ljus. Fyll en skål med fix, släng i filmen och låt ligga tills den är klar. Skölj sen som vanligt.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
håller med...

Japp - håller med föregående talare.
Lila film = otillräckligt fixad.
Visserligen kan du säkert göra kopior på negativen, men hållbarheten blir väldigt dålig om du inte fixar dom ordentligt.

Fixet kanske var gammalt eller uttjänt?

Kolla fixtiden så här: ta en liten remsa oframkallad film (lämpligt med snutten man klipper av innan man rullar in filmen i spiralen, t.ex). Lägg den i en liten skål med fix, gärna en vit skål - eller en glas-skål på vitt papper, så du ser vad som händer med filmen. Ta tid på hur länge det dröjer innan filmbiten klarnat - sedan dubblar du den tiden när du fixerar filmen i dosan.

Och observera att Tri-X ofta tar längre tid att fixera än annan film.

Jag brukar alltid ta en titt på filmen när jag hällt ut fixet. Ser det ut att vara det minsta lila eller rosa, så häller jag i fix igen och kör en stund till.

Anneli
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Har Du framkallat någon av Kodaks svartvita T-Max filmer? I så fall beror den lila färgen på filmen att den behöver fixeras lite längre tid och där efter sköljas ordentligt. Detta kan man göra i efterhand. Min erfarenhet är att T-Max filmerna behöver längre fixeringstid än t.ex. Tri-X.
/Tommy
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag brukar också använda T-max som gärna ger en lila ton efter att det är fixerat. Det är mig veterligen den enda filmen som beter sig så. Jag brukar fixa tio-femton minuter men det är inte alltid det hjälper mot det lila. Jag brukar då använda lite varmt vatten, typ fingertemperatur och skölja filmen i och då försvinner det.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Efkes filmer kan också bli så. Enligt Photax är det ett anti-haloskikt som finns i filmen och som hindrar ljuset att sprida sig i filmen vid exponeringen. Redan vid framkallningen brukar det åka bort vilket märks om man kör med en engångsframkallare som brukar bli lila när man häller ut det.

Det är inte säkert att fixet fixar det men sköljningen brukar göra det. Skölj en längre tid med några grader varmare än normalt. Det kommer inte att gå bort vid för kall sköljning.

/Erik
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag brukar fixera T-max filmerna 5-6 min i nytillblandad Scanfors Fix. Ett sätt att få koll på fixeringsprocessen är att samtidigt som man kör processen i dosan är att fixera en filmstump i ett mätglas med samma tillblandad fixeringsvätska. Då är man förvissad om hur långt processen gått i dosan.
/Tommy
 

Oasen

Medlem
...

Jo precis...helt sant att det var Kodaks T-max...Ni får ursäckta att jag inte skrev detta i meddelandet...Tänkte inte så långt...

Tack för tipsen allihopa, jag ska ge mig på och försöka fixera lite längre med andra ord....?
 
ANNONS