Annons

Lightroom Beta 3 for Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
Re: Men...

SmashingPumpkins skrev:
... är det någon som fått den att fungera ?
Installerade och startade utan problem. Har inte provat så mycket mer än att importera in några bilder ännu, ska testa mer ikväll.
 

curts

Aktiv medlem
Startar inte!

Provade på min maskin på jobbet. Startar inte alls, provade att starta om maskinen också.
 

Phorpher

Aktiv medlem
Installerat och startat. Första intrycket är att det kräver sin burk. Mycket RAM och snabb hårddisk är nog receptet.
 

Kyrre

Aktiv medlem
Phorpher skrev:
Installerat och startat. Första intrycket är att det kräver sin burk. Mycket RAM och snabb hårddisk är nog receptet.
Den krever nok en del prosessorkraft også. Jeg sitter med 4Gb RAM i maskinen og det er tregt som sirup her.
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Inga problem att installera och starta. Verkar ge riktigt fina resultat i konverteringen. Dock känns det väldigt segarbetat (dra i spaken, vänta, vänta, se vad som händer, aj det blev fel, ändra tillbaks, vänta...). Arbetsflödet förstår jag mig inte på än, men det kanske är en vanesak. Drar processorkraft och tuggar på hårddisken även om jag inte gör något i programmet, vilket kanske förklarar varför det känns segt. Har ändå 2GB RAM så den ska väl inte behöva swappa tycker man...

Hoppas skarpa versionen rockar bättre än betan, för bildkvalitén verkar lovande.
 

nordin

Medlem
Instämmer med föregående talare, kvaliten blir bra, men det är slött som ett jäkla as. Visserligen är inte burken mycket att skryta med, men jag anar att det inte är användbart överhuvudtaget med mycket mindre än en gig ram.

Ni som inte får igång det alls; Kör ni xp sp2? Det ska inte stödja någon äldre version än så. :)
 

ChiPs

Aktiv medlem
De låter illa med segheten i win-versionen. Testade senaste Mac-betan på min PowerBook G4 12" 1GHz (den e inte snabb längre men jag tyckte ändå att det funkade förvånansvärt bra om man tänker på va de e för dator.
 

Lena W

Aktiv medlem
Känner mig som en komplett idiot. De flesta funktioner är grå i programmet, d v s jag kommer inte åt dem. De funktioner som inte är grå har jag ingen nytta av, för jag fattar inte hur programmet fungerar!

Hur får jag in en råbild för editering? För om RawShooter har försvunnit till förmån för detta program, måste väl en råfilskonverterare finnas med?

Ska Lightroom ersätta Elements och/eller CS2, eller vad har detta program för plats i "Adobestallet"?

Hälsningar,
knäppskallen...
 

timofej

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Hur får jag in en råbild för editering? För om RawShooter har försvunnit till förmån för detta program, måste väl en råfilskonverterare finnas med?

Ska Lightroom ersätta Elements och/eller CS2, eller vad har detta program för plats i "Adobestallet"?
Kan inte svara på den första delen av din fråga då jag inte ens kan installera programmet (har W2K). :) Men på den andra är svaret nej. Alltså kommer programmet inte att ersätta varken Elements eller CS. Det är nog tänkt som ett standalone program på samma sätt som RawShooter. Fast antagligen kommer det att vara mer integrerat i Adobe familjen.

Jag undrar däremot om programmet kan läsa RawShooters konverteringsinställningar. Dvs om jag vill få upp raw-filer konverterade med RS måste jag göra om alla konverteringsinställningar eller kan Lightroom läsa in dem och skapa samma konvertering som RS gjort en gång i tiden?
 

ohls

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan ha flera versioner av samma RAW-bild som i Aperture?
 

Lena W

Aktiv medlem
Har fått fram en tiff-fil i programmet genom att dra den från "filhateraren" i Windows. Men tiff är ju inte raw... Kommer kontakta Adobe. Hoppas jag får svar.
 

Vr98olli

Aktiv medlem
Mycket trevligt program, jag skriver på en enkel guide som kommer hjälpa de absoluta nybörjarna med snabbkomandon, importering av foton, betygsättning och allt sånt där grejs. Dock inte något proffsigt utan en vanlig pdf är det tänkt att bli... :)

Har bara importerat mindre bilder med 800px bredd men det flyter på något grymt hos mig med 1Gb minne än så länge.
 

ChiPs

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Har fått fram en tiff-fil i programmet genom att dra den från "filhateraren" i Windows. Men tiff är ju inte raw... Kommer kontakta Adobe. Hoppas jag får svar.
De kan inte vara så att det inte stödjer alla kameror ännu? ACR brukar ju uppdateras lite då o då, prova konvertera din råfil till dng först med Adobe DNG Converter.
 

nordin

Medlem
Lena, använd import i filmenyn, och välj 'reference files in existing location' om du inte explicit vill att det ska skapa egna kopior nånstans. Du kan välja antingen enstaka filer eller hela mappar ('choose folder').


Provade precis att peta lite på jpeg-filer i upp till en 1000px bredd eller nånstans där i krokarna, då svarar det betydligt bättre och är absolut fullt användbart, men fullstora filer från kameran, både raw och jpeg, slöar den ihop direkt på.

Sen om jag har fattat det rätt (obs; 'ryktet gör gällande') kommer Lightroom att vara ett komplement till PS och elements, inte en ersättare. Samma sak med Bridge, som fortfarande har användningsområden för asset management utanför foto (till skillnad från lightroom).
 

ohls

Aktiv medlem
Om man har både RAW och TIFF filer med samma namn i samma katalog så verkar den bara importera TIFF-filen.
 

nordin

Medlem
Ofan. Skulle väl kunna vara så att den tolkar den som den 'senaste generationen' av bilden, och därför utgår från att det är den du vill se.. Dagens smarta teknik slår till igen. :)
Problemet lär inte uppstår för egen del (kör oftast utdatan rätt in i en underkatalog med lämpligt namntillägg), men det lär helt klart kunna vara irriterande. =)
 

Lena W

Aktiv medlem
Tack, Andreas för ditt svar.

En underlig grej är att Import var grå och ej tillgänglig ända tills jag drog in en tiff i programmet. Men jag gjorde väl nåt fel, antar jag.
 
ANNONS