Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på begreppet "Fine Art"

Produkter
(logga in för att koppla)

oddfellow

Medlem
Varför blir det automatiskt en fine art bild bara för att den är svartvit. En nakenbild är fortfarande en nakenbild oavsett utförande.

Varför är det mer ok att ställa en tjej mot en vägg och be henne att se kåt ut om man sen gör om den till s/vit? Som att den får mer "klass"

Folk får fota som de vill men det känns bara så löjligt.
 

Lasse H

Aktiv medlem
oddfellow skrev:
Varför är det mer ok att ställa en tjej mot en vägg och be henne att se kåt ut om man sen gör om den till s/vit? Som att den får mer "klass"


Själv tycker jag det är roligt att konsekvent bryta mot sådana "regler".

Personligen är jag rätt immun mot vad andra tycker.

Det är lätt att bli lurad att låsa sin kreativitet om man har en massa regler att hålla reda på.

När det gäller konstnärlig utövning är det magkänsla som gäller till 100%

Fast riktlinjer och goda råd kan ju också vara helt nödvändiga speciellt innan man hittat sin stil.
 

KalZoom

Aktiv medlem
Det lustiga är att man i Svergie använder begreppet "fine art", när det redan antagna begreppet konstfoto eller konstnärlig fotografi redan finns.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Folk vet nog inte riktigt exakt vad som krävs för att en bild skall bli/få status som "Fine Art".

Inte för att jag är ngn expert men jag menar nog att bilder som Ansel Adam,s och andra "klassiska" fotografer,s är det jag kallar Fine Art.
Då är det ju enkelt att ställa sig frågan vilka kvaliteterna är i dessa bilder som gör att de kan kallas/bli "Fine Art".

Jag tror att kvaliteter som:
-Brett specktrum av gråtoner, fint separerade och disponerade..
-Traditionell komposition där estetikens begrepp som tex balans och geometri, ytor och element ges stort utrymme..
Där fotografen visar genomför resultatet med en uttänkt teknik av bästa kvalitet i alla led..


Fotografer som är kända för sina storslagna bilder hamnar nog fort under kategorin Fine Art.


Visst finns det bilder som går emot aspekterna ovan men när man ser på typiska Fine Art,bilder så är det bla dessa aspekter som dyker upp tidigt på listan.


Alltså, less på Fine Art.. Hmm,, långt ifrån om man ser till de bilder som direkt hamnar under min definition ovan. Rättså sällsynt enligt mig!


Det jag kan vara less på är att folk misstolkar begreppet och slänger in bilder okritiskt under en sådan kategori. SpecieLLT känsligt blir det ju när kategorin faktiskt bär ett så stort traditionellt fotohistoriskt arv:)!!




MVH Niclas,
 

wsaar

Aktiv medlem
Två tips för att slippa irritera sig på klåpare som hävdar sig vara "konstnärer" och producera "konst":
1) Se deras hävdande som en beskrivning av deras ambition snarare än som konstaterandet av ett faktum. De berättar bara varför de skapar, men det är betraktare som bestämmer huruvida deras verk hör hemma på gallerier.
2) Se konstbegreppet som något värdeneutralt. Det är lättare att acceptera självutnämnda konstnärer om man accepterar att konst i sig inte nödvändigtvis är något bra utan kan/behöver klassificeras som "bra konst" eller "dålig konst".

Svartvita nakenbilder och de tekniker som Niclas beskriver ser jag mer som konventioner för en viss stil inom fotokonstformen och inget som gör bilder till konstnärliga ("fine art" till skillnad från "commercial art"). När konventioner följs alltför ofta, alltför oskickligt och alltför oorginellt så blir de klichéer.
 

J. Patric

Aktiv medlem
KalZoom skrev:
Det lustiga är att man i Svergie använder begreppet "fine art", när det redan antagna begreppet konstfoto eller konstnärlig fotografi redan finns.
Jag håller med, och sa min åsikt när forumet "Fajn Aart Njood" (uttala med valfri amerikansk dialekt) kom till på Fotosidan. För konstnärligt nakenfoto har vi begreppet "aktfoto", som använts i säkerligen minst hundra år i Sverige.

Dessa bilder behöver inte ens vara "fin konst", utan fri - kanske t.o.m. "dålig konst" ibland om man så vill.

Bifogar en konstnärlig bild med tänkvärd titel. Bara några delar från en kameraslutare i en plastburk fotat med en digitalkompakt, men med lite photoshoppande och engelsk text blir det ju ett mästerverk. :)
 

Bilagor

ANNONS