Annons

RAW för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

LKW

Medlem
Hej!

Jag har en Canon 300D och tog igår mina första bilder i RAW-format. Vid överföringen till datorn följde dock bara JPEG-bilderna med. Varför? Vad behöver jag för program för att föra över bilderna till datorn, arbeta med dem i RAW-format och slutligen spara dem som JPEG? Vad bör jag korrigera i RAW-bilden, rent allmänt? Några andra tips för en total nybörjare när det gäller RAW? (Jag använder Windows XP och Photoshop CS2.) Tusen tack på förhand!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Skaffa en kortläsare, kostnad runt 100:- sedan går du till www.adobe.com tankar hem gratis en camera raw version som har din kamera med bland modellerna. sedan är det bra o tuta o köra!

Finns något canon program tror ag som kan föra över raw grejset, men jag rekomenderar verkligen en kortläsare.
 

LKW

Medlem
Tack för ditt snabba svar! Jag har faktiskt just precis införskaffat en kortläsare som fortfarande ligger i sin förpackning. Ska genast packa upp den och börja använda den efter ett besök på Adobes hemsida!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
bra köp Lisa! kortläsaren är genialiskt bra.. du ser raw filerna direkt också o bara dra o släpp
 
ANNONS