Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej,

Skulle vilja försöka mig på att sälja bilder till tidningar. Hur gör jag? Är det bara att ringa runt till olika redatkioner och fråga? Något jag bör tänka på? Tacksam för svar!

/Stefan
 

jakob

Avslutat medlemskap
Sälja bilder?

När man pratar om att sälja bilder, säljer man då den fysiska bilden, dvs förstoringen eller säljer man negativet eller dian? Detta gäller både att sälja till en tidning och att sälja bilden som ett konstverk.

Kanske en dum fråga men jag har ingen aning, skulle dock tro att man köper negativet eller dian.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man säljer publiceringsrätten. I regel lånar man väl ut diat eller negativet till repron.
 

jakob

Avslutat medlemskap
Karin och Lars Hall

Jag tänkte på reportaget om Karin och Lars Hall i senaste numret av Foto.
Har de köpt en förstoring och/eller negativet?
 

Merlin

Aktiv medlem
Vad jag menade var naturligtvis att sälja bilder som skall användas i tidningar och press, kanske reklam etc, etc. Inte sälja fysiska kopior att hänga på väggen.

Man kan ju skicka sina bilder till en bildbyrå och låta dem sköta jobbet, men man kan ju också försöka sig på att sälja på egen hand. Finns det någon "därute" som gör det och som vill ge lite tips?

/Stefan
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ta med dig negativet och åk upp till tidningen. Titta när de scannar det, och slit det ur hand på scannarmannen/kvinnan när han är klart. Diaduplikat funkar väl annars, men aldrig sälja ett orginal. (är det pressbilder är det väl hursom. Brukar hämta buntvis med färgneg, nån gång om året. Sånt kan ju vara kul att ha om femtio år)...

Sälja bilder föresten? Åk upp till tidningen och släng fram dina kopior. Förvänta dig dock inget rekordbelopp på kontot. Det sämsta jag har fått var 200 kronor för 4 bilder. Håller fortfarande på att bråka om det där. Men har du tur får du en femhundring från dagspressen...
 

Merlin

Aktiv medlem
Envisas lite med den här diskussionen. Jag vill försöka börja sälja mina bilder, men vet inte vart jag ska börja nånstans. Kan inte någon av medlemmarna som är yrkesfotografer tipsa mig lite om hur jag ska gå till väga? Hur ska jag marknadsföra mig? Hur gjorde ni när ni började? Har inte tänkt att sälja till dagspress.

Mvh Stefan
 

barth

Medlem
Hej Stefan!

Det enklaste sättet att sälja bilder är nog genom en bildbyrå. Bildbyrån vet hur man tar betalt och kan ge kunden en bra service medan du är på jobbet. Skall man dock ha någon chans att sälja bilder krävs det att man kan lägga in ganska många bilder i deras arkiv, ett hundratal perfekta bilder är ganska lite...

Är själv med i en bildbyrå men har alldeles för lite bilder för att kunna sälja speciellt mycket, men å andra sidan lägger jag inte ner så mycket jobb på försäljning heller.

Har ingen erfarenhet att sälja bilder själv, men kan tänka mig att det tar en del tid att bygga upp ett eget kontaktnät. Dessutom så måste du vara bra på att ta betalt. Bilder tycks vara en sak som de flesta tycker borde vara gratis. Folk har väldigt svårt att förstå vilken tid och konstnad som ligger bakom en bra bild, det är en problem...

Lycka till!

/Andreas
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Stefan. Jag har tittat på dina bilder (på hemsidan) och skulle säga att de iaf bildspråksmässigt är fullt i klass med vad många bildbyråer har i sina arkiv.

Den tekniska kvaliteten så som skärpa och liknande är naturligtvis svårt att bedöma över nätet.
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Bildbyråer! det tar ju sin tid (månader)för dom att titta på dina bilder.Vi kanske skulle dra igång en egen bildbyrå?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Iofs... Det finns ju en massa bra bilder här.

Hur vore det med en funktion för säljkontakt, dvs att man kunde gå in på en bild och se om fotgrafen är skulle kunna tänka sig att sälja publiceringsrätten till bilden. Detta skulle i så fall finns som alternativ när man laddar upp bilden.
Sedan vore det bara att göra något utskick till eventuellt intresserade.

Problemet är att veta vem det skulle vara... :D
 

BiNo

Aktiv medlem
Då vill jag också vara med..:)

Bra idé det där med bildbyrå...jag gör ju hemsidor, så jag kan göra en gratis ideelt...:)

BiNo
 

pl2se

Aktiv medlem
Ja, en till som vill delta!

Jag är också på gång att börja sälja bilder. I England finss en bildbyrå som heter Alamy och jag hade tänkt prova dom. Men blir det här kanske kan bli roligare. Jag nås på peter.a.lundberg@telia.com.

mvh
PL
 

Liax

Aktiv medlem
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men det är väl bara det att man inte kan sälja bilder hur som helst. Någon måste stå för bildbyrån och dessutom vara registrerad som företagare. Då måste man hålla sig med revisor osv...dessutom måste man skicka ut årsbesked till de som sålt bilder via bildbyrån, mm mm.

Men det är klart, om man bara säljer lite kan man ju komma under den tillåtna "hobbynivån", ett annat alternativ är också att köparna betalar skatt och arbetsgivaravgift på bilderna de köper...men jag tror inte att de är så intresserade av det!

/Joakim
 

bizzniz

Medlem
En egen affärsie

Jag har en Digitalkamera Hp 912.
Och vad jag vet så går det att köpa en foto skrivare till den.
Kunde man inte göra en enkel grej av det.

Ta ett foto och sälja det med en enkel inramning.
Eventuellt med färdiginställda grejor i något fotoprogram.

Ev Kunde man kunde lämna med en diskett, som dom kan ha till sin hemsida etc.

Jag kan tänka mig olika utställningar Tex:
Mc-träff, Rockfestival, djurutställningar, mm.

Jag har erfarenhet av mässor, marknader, och utställningar från 20 års medverkan.

Söker alltså intresserade för sådant projekt.
Jag åker redan på vissa sådana grejor, jag säljer
Piercingsmycken bla, men är mycket flexibel.

har även gjort sidor om Djur
http://www.skorres-kennel.nu

Min egen sida http://www.bizzniz.nu/enter.html

Om det är någon som ser möjligheter i detta, så
kontakta mig info@bizzniz.nu

Och jag behöver väl inte tillägga att det behövs en stor portion empati och förståelse för andra människor, mej bla.
Hälsningar
Mej
 

BiNo

Aktiv medlem
Empati och affärsidé

Godmorgon Ralph!

Empati är alltid en given sak, ivarjefall för mig.
Idén du har låter bra, jag har själv kontakt med usa när det gäller just prints. När det gäller att starta en bildbyrå, så är alla idér och förslag välkomna. Du kan väl maila mig på bino@swipnet.se så kan vi " prata" vidare

MvH
BiNo
 

BiNo

Aktiv medlem
Joakim

Godmorgon Joakim!

Idén med en gemensam Bildbyrå för amatörfotografer är på diskutionsnivå. men skam den som ger sig..:) Andra Bildbyråer måste ju också ha börjat någonstans...

När det gäller det praktiska som revision etc så får man ju givetvis prata om det också, jag jobbar själv som ekonomisk administratör på en förening och vet vad som gäller när det kommer till den ekonomiska biten.

Men sm jag skrivit till dom som är intresserade så är all information välkommen just när det gäller lagar, regler etc för att starta en Bildbyrå.

/BiNo
 
ANNONS