Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IView - arbetsflöde och start

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag tänkte börja använda IView för mina bilder då jag börjar tröttna på att leta bland dem.

1. Innan jag börjar, vad bör jag sätta upp? Vilka sökord skall jag skapa? Andra platser eller kategorier som är bra att få till innan? Vad har ni?

2. Hur ser erat arbetsflöde ut för varje bild? Vilka fält fyller ni i? Sökord, kategorier, stad, land, händelse etc? Betygssätter ni bilderna direkt? Använder ni er av färgkodningen?

3. Hur gör ni med originalfilerna (negativen)? Lägger ni även in dem i IView? I så fall hur kopllas dem till den bearbetade filen? Lägger ni även in bilder i andra upplösningar, som tex de för webben?

Det känns som jag behöver få svar på dessa frågor innan jag börjar att lägga in mina (över 10.000) bilder. Annars upptäcker jag bara att jag har glömt något för varje bild och jag tror inte jag har någon lust att fixa om allt igen.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Det är säkert många som använder iView, men det blir jobbigt att redogöra för hur man byggt upp strukturen med catalog sets. En bra start är dokumentationen på iView hemsida (http://www.iview-multimedia.com/downloads/guides.php#mediapro3).
Jag använder kategorier både för generella områden (exempelvis landskapen) och enstaka platser, dessutom ett antal ämnesområden med underavdelningar (transport kan delas upp i sjöfart, luftfart, spårbundet och vägfordon, som i sin tur kan delar upp i exempelvis bilar, bussar, cyklar, ... och andra fordon.
Färgkodning använder jag för att tillfälligt märka bilder som jag plockar ut för ett speciellt ändamål, exempelvis bilder som ska ingå i ett galleri eller en kollektion för visning.
Jag har alla bilder i katalogen, både råformat, behandlade i full storlek och mindre bilder för hemsidan. De små bilderna tilldelas kategorin "webformat" så att jag enkelt hittar dessa.
Det är bara att prova sig fram, det finns många olika uppfattningar om hur bilder ska organiseras. Min struktur kommer delvis från den tid jag använde iMatch (det finns en del generella tips i deras dokumentation om hur man bygger upp en struktur med flera nivåer).
 

mile

Aktiv medlem
Jag hade samma problem för ett bra tag sedan. Då hade jag inte bestämt mig för vilket program jag ville använda och frågade på forumet. Fick lite korta reviews av program och senare i tråden svarade Andreas Nyström hur han använder iView och jag följer hans råd och använder samma sätt. Det funkar finfint för mig. Det relevanta börjar på sida två med ANs första inlägg där.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=52448


// Richard
 

PapaC

Aktiv medlem
mile skrev:
Jag hade samma problem för ett bra tag sedan. Då hade jag inte bestämt mig för vilket program jag ville använda och frågade på forumet. Fick lite korta reviews av program och senare i tråden svarade Andreas Nyström hur han använder iView och jag följer hans råd och använder samma sätt. Det funkar finfint för mig. Det relevanta börjar på sida två med ANs första inlägg där.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=52448


// Richard
Jag blev nyfiken på din lösning men jag tror du länkade lite galet. Om jag hittat rätt så borde det vara denna http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52183&perpage=15&highlight=iview&pagenumber=2

Hoppas det stämmer.

/c
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Tack, då skall jag läsa tråden och försöka komma igång med Iview. Jag vill ju helst göra rätt från början så jag slipper göra om något med alla bilder jag har (lite mer än 10.000 bilder).
 

mile

Aktiv medlem
Jo, så tänkte jag också.. Ett förslag är att noga tänka igenom vilka keywords och kategorier du ska använda dig av innan du börjar och använda dig av "Vocabulary Editor" som finns, så att du kan begränsa dina keywords till sådana du redan definierat (finns en kryssruta som begränsar detta). På det sättet får du inte två av samma med olika stavning och dyl. Besluta dig också om vilka fält du ska använda innan du börjar och vad det ska stå i dom. Skapa en standard =). Jag har själv gjort om min annotering av alla bilder två gånger eftersom jag slarvat med just detta. Det blir ruskigt jobbigt när man har många bilder.
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Det var väl iof lite detta som jag var ute efter när jag skapade denna tråd. Jag hittade inte detta i den tråd som finns länkad här ovan.

Jag tror att jag fortfarande behöver få svar på mina första två frågor, men i huvudsak känns detta viktigt att ha klart innan jag börjar:

Vilka sökord har ni använt?
Vilka kategorier använder ni?
Vilka fält fyller ni i (sökord, kategorier, stad, land, händelser, etc)?
Betygsätter ni bilderna direkt?

Jag skall ta en titt i dokumentationen om det finns någratips om hur man skall gå till väga för att få allt klart innan start :)
 

mile

Aktiv medlem
Kolla under "Edit->Preferences->Vocabulary Editor" (VE) där har du den.

Jag använder generella kategorier som följande:

* Natur
* Porträtt
* Fest

och så vidare. Använder title, event, creator, copyright notice, location, people, keywords som jag kommer ihåg på rak arm.

Jag använder inte den andra Category fältet utan bara det som finns under Annotations. Det är inte tillräckligt så för varje bild lägger jag till keywords som skapar en hierarki. Ett exempel.

En bild på en en orkidé, skogsnycklar. Har jag annoterat som följer:

Annotations->Category: Natur
Annotations->Creator: Min info
Annotations->Copyright Notice: Min copyright.
Annotations->Location: Diket vid löparbanan, Carlshem, Umeå
Annotations->Country: Sverige
Keywords: Blomma
Keywords: Orkidé
Keywords: Skogsnycklar

Keywords annoterat på det här sättet skapar en sökbar hierarki. Jag kan söka på Blomma och få fram alla blommor, Orkidé för alla orkidéer osv..

Har jag personer med på bilden är jag noga med att skriva upp deras exakta namn. Varje gång jag har tagit en bild på något nytt så lägger jag till det under keywords i VE. Då vet jag att jag behåller samma namn på sakerna eftersom iView kommer att säga till mig om jag inte har använt det keywordet jag vill använda tidigare och jag kan kolla i under keywords i VE om det finns något annat som passar. Annars får man skapa ett nytt.
 

mile

Aktiv medlem
För att bestämma vilka keywords du vill ha är det ju smart att titta igenom ditt album och samtidigt skriva upp på papper alla kategorier och keywords du kommer på. Du kan använda slideshow på 5 sekunder och papper o penna =). Det gjorde jag andra gången jag försökte. När man gått igenom bilderna två gånger på så sätt så har man fått en ganska bra bild över vilka keywords/kategorier/subkategorier man behöver.
 
ANNONS