Annons

S.o.s

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Alm

Ny medlem
Jag är inte vad man skulle kalla en erfaren fotograf och gör en del misstag ibland. Jag ställde upp för min bäste vän och fotograferade en hel del på deras bröllop i helgen. All stress m.m som i övrigt alltid finns när man är med och organiserar ett bröllop har gjort att fler misstag än jag normalt gör har smygit sig in på många av bilderna.

Jag har en del PS vana men är inte så hemma på vilka verktyg specifikt som används för olika typer av fel. Om någon här skulle kunna vägleda mig till hur man gör detta skulle jag vara jättetacksam!

Huvudsakliga fel som behöver korrigeras:

- För stark sol rakt uppifrån vilket på bild har lett till utfrätta ansikten och osmickrande skuggbildningar under ögon, haka etc.

- Solbelysta detaljer som kameran ställt in sig på har gjort vissa bakgrunder (t.ex skog/träd) väldigt mörka.

- Kompositionsfel på gruppfoton, T.ex några som står i solljus och några i skuggan (otroligt hur mycket värre detta blir på bild än i verkligheten..). Går denna obalans i bilden att minska?

- Jag har en del vana vid att fixa oskärpa, men skulle vilja göra det på mer perfekt nivå för några bilder som tyvärr fick för lång slutare men som kompositionsmässigt och innehållsmässigt är för bra för att slänga. Finns det någon mercedes benz i området skärpe-verktyg?


Kan nämna också att bilderna endast finns i 8mpix jpeg, inga RAW bilder.


Ett stort tack på förhand! :)
/Robban
 

cw-op

Aktiv medlem
Robert Alm skrev:
Jag är inte vad man skulle kalla en erfaren fotograf och gör en del misstag ibland. Jag ställde upp för min bäste vän och fotograferade en hel del på deras bröllop i helgen. All stress m.m som i övrigt alltid finns när man är med och organiserar ett bröllop har gjort att fler misstag än jag normalt gör har smygit sig in på många av bilderna.

Jag har en del PS vana men är inte så hemma på vilka verktyg specifikt som används för olika typer av fel. Om någon här skulle kunna vägleda mig till hur man gör detta skulle jag vara jättetacksam!

Huvudsakliga fel som behöver korrigeras:

- För stark sol rakt uppifrån vilket på bild har lett till utfrätta ansikten och osmickrande skuggbildningar under ögon, haka etc.

- Solbelysta detaljer som kameran ställt in sig på har gjort vissa bakgrunder (t.ex skog/träd) väldigt mörka.

- Kompositionsfel på gruppfoton, T.ex några som står i solljus och några i skuggan (otroligt hur mycket värre detta blir på bild än i verkligheten..). Går denna obalans i bilden att minska?

- Jag har en del vana vid att fixa oskärpa, men skulle vilja göra det på mer perfekt nivå för några bilder som tyvärr fick för lång slutare men som kompositionsmässigt och innehållsmässigt är för bra för att slänga. Finns det någon mercedes benz i området skärpe-verktyg?


Kan nämna också att bilderna endast finns i 8mpix jpeg, inga RAW bilder.


Ett stort tack på förhand! :)
/Robban

Stackars dig, hoppas att nån som verkligen kan bildbehandling nappar här o kan hjälpa dig! Det låter som du behöver kvalificerad hjälp för riktig oskärpa och detaljer utan information är svåra att rädda tyvärr men en duktig retuschör kanske kan hjälpa dig att "rädda det som räddas kan"? Lycka till verkligen! JANNE
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Finns säkert lite man kan göra med vissa av dem, men är det utfrätt .. vitt så finns det inget att göra det är bara vit och man kan inte hämta några detaljer i det.

Sedan är det svårt att guida dig eftersom man måste se bilderna samt labba med dem för att få rätt på det. En sak som funkar ibland när man har en halva ljus och en mörkare är två adjustment layers som man fixar med multiply curvor osv och kanske dra lite detaljer med skugga högdagrar. Allt är så individuellt beroende på vad som finns kvar i bilden!

Men du kan nog få lite hjälp om du lägger upp någon bild man kan ta hem i fullformat!

Lycka till!
 
ANNONS