Annons

Förklara det här med storlek på bild för olika utskrifter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Behöver lite nybörjarhjälp för att förstå en par saker.
Fotar i antingen RAW eller jpeg med högsta upplösning och behandlar i PS CS2.
Om jag beskärr, ändrar, skärpr mm och sedan vill skicka bilden som fil för utskrift på ett labb räcker det då att bara ändra till 300 dpi (eller är det också fel?) och sedan anger man för dem vilken storlek på bilden man vill ha eller måste man själv ändra bildens storlek om man nu vill ha en utskrift som är A4 eller 18x13 eller 70x50 eller hur gör man egentligen????


//Jocke
 

Joa

Aktiv medlem
Så om jag vill "framkalla" en bild som är 10x15 cm så gör jag då så här!?!

1. Gå in under Image->Image size och ändra resolution till 300 pichels/inch eller vad skall man ställa in här? pichels/inch eller /cm?

2. Ändra document size till Width: 15 cm, och height till 10 cm

Lite fler frågor:

- Pixel dimensions ändras när jag ändrar de ovan beskrivna värdena, men vad innebär det egentligen.

Om jag violl skriva ut en riktigt stor bild, säg 70x50 skall jag då öra några ändringar i ovan resonemang eller måste bilden skärpas upp betydligt mer då. Isåfall hur mycket??

//Jocke
 

Ades

Aktiv medlem
Om du skickar in en bild till ett företag som sysslar med dylikt så förminskar dom bilden. Om den skulle vara större än t.ex 10x15 cm.

Eller förstorar om du ska ha en jättebild.
 

E-T

Aktiv medlem
Så om jag vill "framkalla" en bild som är 10x15 cm så gör jag då så här!?!

1. Gå in under Image->Image size och ändra resolution till 300 pichels/inch eller vad skall man ställa in här? pichels/inch eller /cm?

2. Ändra document size till Width: 15 cm, och height till 10 cm
Ja, ändra till den storlek du vill ha och 300 pixels/inch om det är den upplösning som behövs.


- Pixel dimensions ändras när jag ändrar de ovan beskrivna värdena, men vad innebär det egentligen.

Om jag violl skriva ut en riktigt stor bild, säg 70x50 skall jag då öra några ändringar i ovan resonemang eller måste bilden skärpas upp betydligt mer då. Isåfall hur mycket??
Om du har en fil som t.ex. är 20x30 cm i 300 pixels/inch och du ändrar den till 10x15 cm i 300 pixels/inch så "slänger" photoshop bort hälften av pixlarna på höjden och hälften av pixlarna på bredden. Nu kan du skärpa bilden på rätt sätt för denna storlek på utskriften men spara ditt "original", de pixlar man en gång slängt bort kan man inte "få tillbaka".
Om du skulle ta din fil på 20x30 cm i 300 pixels/inch och vill göra den till 50x70 cm i 300 pixels/inch räknar photoshop fram hur många pixlar som behöver läggas till och sedan beräknas det vilken färg dessa pixlar behöver ha. Det gör photoshop ganska bra men däremot går det ju inte att hitta på detaljer så bilden kommer inte att kännas lika skarp men filer med bra skärpa från en digitalkamera håller att dras upp till dubbla filstorleken utan problem.
Hur mycket man behöver skärpa beror lite på hur bilden ska skrivas ut men en tumregel är att när bilden är i rätt storlek och upplösning ska det se bra ut om du tittar på bilden i 50% visningsläge på skärmen.

Mvh
Eva-Teréz
 

Enicar

Aktiv medlem
E-T skrev:


Om du har en fil som t.ex. är 20x30 cm i 300 pixels/inch och du ändrar den till 10x15 cm i 300 pixels/inch så "slänger" photoshop bort hälften av pixlarna på höjden och hälften av pixlarna på bredden.
Funkar Photoshop så?
Det verkar inte särskilt användarvänligt för en digitalfotograf.
Jag tar mina filer med alla pixlar jag har och lämnar in för utskrift och då räknar jag med att om jag beställer t.ex 10x15cm så gör labbets dator och "skrivare" en bild med så många DPI som det bara går.

Kan inte nån begåvad skriva en enkel kortfattad redogörelse om dpi för digitalfotografer

MmD

(Motståndsrörelsen mot Dpi)
 

cmgo

Aktiv medlem
Jag gör såhär.

Tar bilden från raw och väljer crop verktyget där anger jag måtten jag vill ha tex A4 = 210mm X 300mm och 300 punkter/inch

Sen beskär jag med markeringen i rätt proportioner.

Ps jag har skrivit ut en bild 70cm X 100cm på detta sätt och den blev jättebra dock var det en tiff jag skickade till crimson då den blev sjukt stor men det var det värt.
 

torhan

Aktiv medlem
Om man tittar under "bild | bildstorlek" så finns överst en angivelse bredd och höjd i antal pixlar. Tar man dessa värden multiplicerat med varandra får man antalet megapixlar som bilden har. (En 6 Mp-kamera ger alltså 2000*3000 pixlar).

Det är dessa pixlar som är informationen i bildfilen. Om man minskar det totala antalet pixlar kastar man bort information.

Om man avmarkerar kryssrutan "Ändra bildupplösning (Resample image)" kan du skriva in bredd eller höjd i cm utan att antalet pixlar i bilden förändras. I stället ändras upplösningen.

Får du en upplösning mindre än 300 pixlar/tum efter storleksändring så kan resultatet bli lite sämre vid utskrift/tryck. Får du en upplösning större än 300 så gör det inget.

Skall du transportera bilden på något sätt som gör att filstorleken spelar roll så kan man efter att ha ställt in storlek i cm klicka i rutan "Ändra bildupplösning" igen och skriva 300 i rutan för upplösning. (300 pixlar/tum är ju någon slags standardupplösning som ger ett bra resultat i de flesta fall). Då behålls den fysiska storleken i cm men antalet pixlar minskas.

Jag rekomenderar att man alltid behåller orginalfilen, oavsett om man fotograferar i RAW eller bara JPG, och gör dessa justeringar på en kopia. Annars är det lätt hänt att man kastar bort information man senare vill ha.

Hoppas det ger lite klarhet.
 

cmgo

Aktiv medlem
Man skall alltid arbeta med kopior då det är lätt att klantasig. Bättre o ha två tre versioner av en bild än en som man råkat förstöra på något sätt. En cd/dvd skiva är så billig idag att det är värt att börja med att ta en backup av orginal filerna innan man börjar.

Ja jag slarvar med den biten jag med ibland :)
 
ANNONS