Annons

Skarpa bilder med diaskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Vet att det vart på tapeten förut, men kan ingen beskriva hur ni gör för att få så skarpa bilder med en diascanner. Själv har jag en minolta dual 2 eller vad den heter.

Hur bär ni er åt för att få sådana skarpa och med så fina färger?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Så skarpa som vadå? Du kanske får precisera dig lite...
Ett skarpt negativ är ju bra att ha.. Sen är det bara att scanna. Ett par tips:
Scanna alltid med scannerns högsta upplösning, typ 2800dpi. Spara i .TIF.
Förminska bilden i ex. photoshop. Helst i hela multiplar av storleken, ex. 50% eller 25% av ursprungsstorleken, annars måste PS interpolera en massa pixlar.
Justera färger och kontraster tills det ser perfekt ut (med kurvor&nivåer).
Oskarp mask (radie 0.5, 70-100%) lägger man på strax innan man sparar bilden i jpg, kvalitet 8-10 ungefär.
Nu SKA det bli en skarp liten bild på bildskärmen om man ser den i 100%, om det inte är nåt fel på scannern...
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Det svåraste tycker jag är att få till ett riktigt skarpt och perfekt exponerat negativ. Man måste alltid vara riktigt noga med skärpan och att hålla kameran still. Objektivet har också stor betydelse (kanske största) för skärpa och kontraster. Slarvar/glömmer man det ena eller andra blir det ofta bra ändå, men ytterst sällan helt perfekt...
 

flutte

Aktiv medlem
Därför att .jpg-filer försörs lite grann varje gång den sparas (även första gången), till skillnad från .tif, som garanterar att det verkligen är en exakt kopia som sparas, oavsett hur många gånger det sker.

/Fredrik
 

Macaco

Aktiv medlem
Apropå format.

Att JPG är "förstörande" är jag medveten om men hur är det egentligen med Photoshops egna format PSD?
 

mipert

Aktiv medlem
PSD är ett bra val för bilder som skall bearbetas.

Det är ett komprimerande format (ingen kvalitetsförändring) som gör det möjligt att spara lager, kanaler och allt man kan vilja ha.
Du kan inte välja komprimeringsgrad.

TIFF och EPS är ickekomprimerande och lämpar sig bra för filer som skall gå till tryck.

TIFF är också ett standardformat som fungerar i alla program utan problem, Word, PageMaker, Microsoft Photo Editor med flera.

EPS använder jag endast för tryck om det är vad tryckeriet ber om.
 
ANNONS