Annons

Hur gör ni om storleken på bilder ni skall lägga upp i en forumtråd eller galleriet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Ja, ni ser ju rubriken.
Vad sätter ni för värden på bredd och höjd samt vilken quality?
Bilden får ju bara blir en viss storlek och jag vet inte hur jag ser det utan att först spara bilden och sedan kolla på properties.
 

Joa

Aktiv medlem
exif? Vad menas med det?
När man väljer spara som får man ju även välja kvalitet. Vad innebär det valet?
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Joa skrev:
exif? Vad menas med det?
Exif är ett sätt att spara metadata i vissa typer av (bild)filer. När det gäller digitalfoto används Exif för att spara ned tex datum, bländare och slutare (bland mycket annat) i bildfilen.

Ibland vill man att denna information ska finnas kvar även när du gör förändringar av bildfilen så att andra kan se när/hur den är gjord.

När man väljer spara som får man ju även välja kvalitet. Vad innebär det valet?
JPEG är ett format vars kompression brukar kallas "förstörande kompression". Med andra ord är bilden du får när du öppnar en JPEG inte exakt samma som den som användes för att ursprungligen skapa den, utan du får en bild som är visuellt liknande.

Hur "nära" originalet den är beror på kvalitetsvärdet. Ju högre desto närmare, men också desto större filstorlekar. Det är främst i kanter, stora enfärgade områden och smådetaljer man brukar se skillnaden. När man drar i kvalitetsreglaget brukar man ofta få se hur stor filen kommer att bli. Ibland stämmer denna storleksuppskattning, ibland inte. I det senare fallet kan det bero på att programmet inte räknar in Exif-data, färgprofiler och inbäddade tumnaglar för förhandsvisning.

Titta på Wikipedias förklaring av JPEG kompression. Hoppa över den tekniska förklaringen i början och titta på de tre bilderna med åsnan. På marken ser du lätt kvalitetsförsämringen. Notera hur filstorleken skiljer drastiskt dock.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Jag använder iWatermark som jag fick gratis på en CD från en fototidning. Det är bara att dra bilden till programmet och klicka. Går att ladda ner på nätet.
 

desktopmental

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt att skala om bilden innan bilden skärps:

1. Alt+Ctrl+I (image size)
Sätt längsta sidan till 400 pixel
(alla tre kryssrutor valda, och "Bicubic" resample)

2. Filter -> sharpen -> smart sharpen
Radie = ca 0.6 - 1.0, Amount = 100%

3. Alt+Shift+Ctrl+S (Save for web)
Välj JPEG, justera Quality så du får önskad storlek (visas i kilobyte under bilden om du väljer "Optimized"-fliken)
Obs, gör ingen omskalning (Image size) i detta steget eftersom skärpningen från förra steget då påverkas.
 
ANNONS