Annons

bakgrundsfärg fotosida!

Produkter
(logga in för att koppla)

ekka

Aktiv medlem
jag skall göra ett stort onlinegalleri av ett par hundra bilder som jag har tagit på en resa.
men nu när jag sitter och filar på hemsidan så kan jag inte bestämma mig för vilken bakgrundsfärg jag skall använda mig av och därför frågar jag er om råd!

jag förstår att man generellt inte kan säga att en bild gör sig bättre på vitt eller svart bakgrund utan att det beror på bilden isig, men jag måste ju bestämma mig för nått då jag vill att sidan skall vara enhetlig!
så vad säger ni? skall jag ha en svart eller vit bakgrund.
kanske svart med vita ramar runt bilderna...eller tvärt om!
tack på förhand!
/erik
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Du kan testa på min sida, det finns tre alternativ. En vit, en med ram och en svart på de tre översta bildkategorierna. DVS användaren kan välja.

www.roine.nu

Som du säger tycker även jag att bilden i sig speglar sig olika beroende på bakgrunden.

Roine
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Var in och kollade på Roines sida och tycker att vit bakgrund med ram runt bilden är bra,det tar fram bilden bättre.
 

ekka

Aktiv medlem
Roine
det där va kul att se!
men jag fick inte lättare att fatta nått beslut direkt! :)
helt klart gjorde sig vatten-galleriet sig mycket bättre med svart bakgrund (tyckte jag) medans det fans andra som gjorde sig bättre med vitt!

är vi överens om att man skall hålla sig till en "färg" inom gråskalan iallafall?
 

Guffa

Aktiv medlem
Jag har en mörkgrå bakgrund på min sida. Sedan har jag gjort "diaramar" runt bilderna. Det skärmar av bilderna ifrån varandra. Det passar ju mitt bildarkiv, där man kan söka fram vilken blandning som helst av bilder. I ett mer statiskt galleri, kanske du inte vill skärma av bilderna så mycket från varandra, eftersom du vet hur de passar ihop.
http://www.guffa.com/

JOhn skrev
Något jag gillar som bakgrund är djupgrå. RGB 64/64/64.
På bakgrunden är det ju bra att hålla sig till sk. webbsäkra färger. Det blir ju då 51/51/51 eller #333333 som ligger närmast.

Samma som på min hemsida. ;)

ekka skrev:
är vi överens om att man skall hålla sig till en "färg" inom gråskalan iallafall?
Generellt, ja. Har man en färgad bakgrund, så skär den sig ofelbart mot vissa bilder.

I ett galleri kan man ju kanske välja en färg som passar till bilderna, men den bör nog ändå ligga ganska nära gråskalan. Marinblå eller vinröd kan ju fungera till vissa bilder, pastellfärger som bakgrund är jag dock lite mer skeptisk mot...

Men; grå fungerar alltid.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag upplever att en vit bakgrund bländar ut bilden. Jag föredrar liksom ni en djupgrå eller svart bakgrund. Det bör dock gå att variera så att det blir någon kontrast mot bilden. Men som sagt, gärna mörkare bakgrund än bild. Inte minst önskar jag det på Fotosidan, hemma gör man ändå som man vill.

/Staffan
 

Hampus

Aktiv medlem
Själv blir jag helt galen av gråa bakgrunder, det är så fruktansvärt fult (förstör hela upplevelsen för mig, skumt men sant).

Föredrar helt klart svart bakgrund till bilder, men det är ju inte fel om använderen själv kan välja (och det är ju inte mycket mer jobb).
 
ANNONS