Annons

Rotera bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

hey

Medlem
Skulle vilja veta hur man roterar en bild i photoshop cs 2. Inte vanlig rotering utan så att jag skulle kunna räta ut horisonten på en sned bild, eller liknande. Har hört att det går, men hittar ingen funktion som gör detta.

/erik
 

Zal

Aktiv medlem
Det enklaste är att gå in i rotera och i procent ange hur mycket bilden ska roteras. Man får helt enkelt pröva sig fram tills horisonten blir rak.
Efter roteringen så får man beskära bilden så att kanterna som kom in i bilden försvinner.
 

hey

Medlem
har gjort på detta sätt, men jag trodde att det fanns ett annat sätt som gjorde att man inte behövde beskära, men det får bli till att göra det.

tack för ditt svar :)
 

xtol

Ny medlem
Du kan ta t.ex. mätverktyget, linjalen, och dra den efter horisonten. Välj Arbitrary under Rotate Canvas. Vad det heter på svenska har jag ingen aning om.. :)
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Välj linjalen, dra en linje över, t.ex, horisonten från vänster till höger. Gå till menyn "bild/rotera arbetsyta/fritt val..." Där får du upp det värde som behövs för att göra den uppmätta linjen vågrät.
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Det där är rätt väg, men innan du gör det där så högerklickar du på pipetten och väljer "mått". Sedan låser du måttet i ena änden av det du vill ha vågrätt/vertikalt. Dra en linje med måttet efter t.ex horisonten och lås när det sammafaller. När du nu fortsätter enligt exemplet ovan, så finns redan gradantalet inskrivet och du slipper gissa.
 

desktopmental

Aktiv medlem
Det absolut enklaste sättet, tycker jag, är att använda crop tool i ett ende steg. Du får då både rotationen med exakt passning mot horisonten, och beskärningen i samma steg.

Gör så här:

1 Tryck C (eller välj Crop tool)
2 Markera halva bilden (ovanför eller nedanför horisonten) så att övre eller nedre markeringsgränsen ligger nära horisonten
3 Med markören utanför markerat område kan du nu rotera markeringen (klicka och dra) så att du får markeringen exakt parallell med horisonten
4 Dra sedan i hörnen på markeringen för att dra ut markeringen över hela bilden och få önskad beskärning
5 Tryck enter för att verkställa.

Klart.
 
ANNONS