Annons

Scanna papperskopior!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottis

Aktiv medlem
Jag ska scanna riktigt gamla papperskopior. Många bilder är slitna så jag behöver tillräcklig kvalitet för att kunna retuschera i efterhand. Kan jag använda en flatbäddscanner till detta? Vilken upplösning bör den minst ha i så fall?
Vilket märke är bäst på papperskopior?

/Lottis
 

Finland

Aktiv medlem
Agfa´s scanners brukar ju vara dom bättre i beträffande mekanik o så. Upplösningsmässigt bör du kunna krämar ur en 2 till 4 tusen DPI.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Pappersbilder brukar sällan ha högre upplösning än ca 300 dpi. Om man skannar med 300 dpi så erhåller man kanske 250 dpi eftersom ingen skanner är ideal. För att snappa upp det som finns i kopian bör man därför skanna med 600 – 1000 dpi. Högre sampling tar troligen mer plats än ger något vettigt tillbaka. Man bör även skanna med viss marginal för att underlätta retusch. Jag brukar retuschera med bildstorlek Visa -> faktiska pixlar. Om man retuscherar med större förstorning tar det bara längre tid…
Din fråga om märke på papperskopior förstår jag inte riktigt. Om du menar papper till skrivare så har ju Epson vissa papper som ger väldigt god hållbarhet t ex 27 år eller längre men det är i kombination med just Epsonskrivare. Glossypapper ger en känsla av ett riktigt fotografi men gamla bilder bör kanske skrivas ut på sådant som kallas blankt och som är lite sidenartat.
 
Senast ändrad:

Guffa

Aktiv medlem
Jag scannar 10x15-kopior i 600 ppi. Jag har testat att scanna samma bild i betydligt högre upplösning, men man får inte ut mer information. Vilket stämmer med det Haraldus säger.

Det stämmer även med upplösningen som Kodak använder för PhotoCD. Den ska räcka till all information som finns i negativet, och det motsvarar 500 ppi på en 10x15-kopia.

Så, 600 ppi räcker gott. Det skadar dock inte att scannern klarar lite mer, så att man "bländar ner" den till 600 ppi.

Lite tips:

En linneduk är ett ypperligt tillbehör. Man kan putsa bort fingeravtryck på bilderna, utan att repa dem (lätt på handen...).

En kolfiberborste (för vinylskivor) är bra att borsta bort dammkorn med. Den repar inte bilderna.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag har en Canoscan FB 630P,(600 x 1200dpi). Jag scannar från 10 x 15 och det är fullt tillräckligt.
Jag behöver ingen putsduk då jsg lägger undan scannern i sin originalkartong när den ej brukas.

mvh
Patrik
 

northcliff

Aktiv medlem
Har du tillgång till en digital kamera med hyfsad närgräns är detta ett alternativ till scanner. Har själv provat (på en bild av min farmor, om någon är intresserad..) och det blev nästan bättre än originalet
 

lotelo

Aktiv medlem
Lägger in en fråga till här. Min scanner har strulat rejält sista tiden och jag trodde den gjort sitt. De bilder jag försökt scanna in är s/v från olika filmer några kopierade och några råkopior. De kopierade som ser bra ut på kopiorna är tagna med en Ilford Delta 400 och inte särskilt korniga men i scannern blir de jättekorniga och gryniga. Råkopiorna är från en pressad Tri-x som jag kört på 1600iso och de blir betydligt mer likvärdiga kopian. Kan det bero på kopieringen hur bra scannern återger fotona? Kanske en dum fråga men jag började fundera för att jag just scannade ett färgfoto med mycket bra resultat.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad är det för papper kopiorna är gjorda på? Papper med ytstruktur är pest att skanna.
 

Per-Olof

Medlem
När det gäller behövlig upplösning vid scanning av bilder beror detta på om bilden skall ha samma storlek eller förstoras. Normalt för högupplösta bilder så skall antalet pixlar vara 2-2,5 gånger skrivarens linjeupplösning vilket inte är samma sak som de dots per tum som skrivarfabrikanterna anger.Normalt räcker det med 200-300 DPI för inscanningen för att det skall bli bra och detta är tillräckligt för att senare förstora en 15 cm bild till A4-storlek.

Jag rekommenderar intresserade att besöka
www.scantips.com där det går att få en mycket bra och djupdykande informationmen ändå lättläst på engelska om allt vad scanning och upplösning heter .
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Ska du scanna påsikter, så bör du scanna dom i 120% av den storlek som dom ska skrivas ut.

Har du en 9x13 som ska skrivas ut i ex. 18x24 så ska du scanna den i minst 300 ppi i 18x24.

Pratar du med ett reproföretag så vill de gärna att du har scannat bilden 120% större än vad den ska skrivas ut i.
 

Tony K

Ny medlem
Beträffande papper till skrivaren

Det stämmer väldigt bra som Harald beskriver pappret. Olika skrivare tar fram papper till
sina skrivare för maximal prestanda
Använder själv en HP photosmart 1000
den skriver alltså bäst på Hp:s papper
Men har på sistone använt ett papper från TDK
som heter TDK Pro Quality 264g Glossy.
Då detta papper är ganska tjockt får jag tyvärr ibland problem med att skrivaren ej drar in pappret, annars utmärkt kvalite
 
ANNONS