Annons

Vad använder ni för RGB-värden när ni jobbar med curves?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Testar curves för första gången med vägledning av Scott Kelbys bok "The PS CS2 book för digital photographers"
Han ställer in värdena så här:
Svart: R:20, G:20, B:20
Vit: R:244, G:244, B:244
Grå: R:133, G:133, B:133

Dessa värden använder han även för "Auto Color".
Testat på några bröllopsfoton där det förekommer mycket svart och vitt, men tycker det blir sämre oftare än att jag blir nöjd.
Testade även Autocolor med dessa värde på lite macrobilder och en del hästtävlingsbilder och alla blev till det sämre. Scott skriver att Auto color är något man kommer att använda oftare än man kanske kan tro. Yeah right!!

Lite tips kring detta kanske?


Sedan undrar jag hur ni gäör när det inte finns någon naturligt grå yta i bilden. Tycker sällan det gör det och det känns inte som bilden blir klar utan detta.

//Jocke
 

stefohl

Aktiv medlem
Joa skrev:
Testar curves för första gången med vägledning av Scott Kelbys bok "The PS CS2 book för digital photographers"
Han ställer in värdena så här:
Svart: R:20, G:20, B:20
Vit: R:244, G:244, B:244
Grå: R:133, G:133, B:133

Dessa värden använder han även för "Auto Color".
Det var höga värden på svartpunkten. Jag använder 5, 5, 5. PÅ vitpunkten använder jag 248, 248 248. Gråpunkten använder jag sällan utan klickar istället på en gråpunkt med gråpipetten efter det att jag har använt autofunktionen.

Stefan
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag brukar lägga svartpunkten på 5-8 någonstans, och vitpunkten 248-250.

När det gäller gråbalansering så brukar jag också klicka med pipetten på något bra ställe, men det är verkligen inte alltid det funkar, och då får man gå på ögonen. På brudpar kan det ibland funka att gråbalansera i klänningens skuggpartier, men ofta är den lite varmt vit, och då blir allt blått.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
svart på 4
vit på 251

är väl det jag brukar använda mig av, sen beror det ju så klart på vilket papper grejerna ska köras ut.
 

Indy

Aktiv medlem
Missminner jag mig inte helt får du gå in i redigera och tona dra i spaken till du tycker det ser bra ut.
Hälsningar Lasse
 
ANNONS