Annons

Mer Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soulfinder

Aktiv medlem
Hej jag skulle vilja veta hur man kan göra för att uppnå extrem macro. har själv en
Tamron 90mm 1:1

Men jag skulle vilja komma ännu närmre, har ni några förslag?

Nicklas
 

aolsson

Aktiv medlem
Testat med följande (från kamerahuset räknat):
2x Extender, mellanringar, normal

Det blev extremt men kräver mycket ljus.
 

Arne S

Aktiv medlem
Ett par exempelbilder på vad mellanringar ger i förstoring.

Första bilden 150mm macro vid närgränsen 0,38m.

(Texten är normal brödtext i dagstidning)
 

Bilagor

Arne S

Aktiv medlem
Samma glugg+mellanringar, 68mm.

Visst uppnår man god förstoringsgrad med mellanringar, men om det blir "extrem" macro vet jag inte precis. Då är nog andra metoder nödvändiga.
 

Bilagor

FotoGunnar

Aktiv medlem
Testat den gamla klassikern, bälg + en optik gjord för makrofotografering.
Fast bälgarna är nog borta idagsläget befarar jag. Använde en gång i tiden bälg + förstoringsoptik för makrobilder med gott resultat. Även bälg med omvänd normaloptik.
Däremot använde jag inte en omvänd optik som försättslins i någon större omfattning. Troligen bara någon enstaka gång. Tyckte bättre om att jobba med bälg.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Det absolut vanligaste är förstoringsgrad 1:1 när det gäller macro fotografering, man kan "fuska" genom att göra som ovanståenda nämde, använda ringar, klart billigaste alternativet, men man får ingen "extrem" förstoring. Nu är ju ordet extrem en tolkningsfråga iof.

Canon harett objekttiv som ahr förstoringsgrad 5:1! där har du i mitt tycke ganska extrem macro... Nu har du Nikon, ajg vet inte om Nikon har sådana objektiv, Sigma, Tamron tror jag inte har det...

Men ananrs är väl just ringarna ditt alternativ...
 

Soulfinder

Aktiv medlem
Tack för alla svaren, och visande bilder..

Jag har redan 1:1 men jag skulle vilja uppnå 2:1 - 4:1

Och undrar lite om det finns något enkelt/billigt/dyrt/komplicerat alternativ att uppnå det med dom objektiv jag har

Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM
Sigma 2x APO Teleconverter

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED
Nikkor AF 50mm 1:1.4D

Mvh
Nicklas
 

Tobiasl

Aktiv medlem
Passar din teleconverter på ditt macro så borde du kunna få 2:1. Annars är som sagt mellanringar nog ett bra tips.
 

Soulfinder

Aktiv medlem
cool, jag skall prova och se om den fungerar på den....

Hur använder/fungerar mellanringar?

Vad är för/nack-delar?



/Nicklas
 

Soulfinder

Aktiv medlem
Hehe, svarar på frågan själv...

har läst att man kan använda sigma 2x convertern och Mellanrings-set:et från Kenko...


Det har nu hamnat på min köp lista...

/Nicklas
 

afe

Aktiv medlem
Sigmas konvertrar sticker väl in en bit i objektiven, så du kan nog inte montera det direkt på makrogluggen - men sätter du dit en mellanring först går det nog bra.

Skärpan kan nog tyvärr bli lidande om du använder konvertern, men du kan nog komma rätt långt med endast mellanringarna och makrot. En annan variant är att du med hjälp av en omvändningsring monterar din 50:a bakvänd på makrot - då får du nästan 2:1.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Soulfinder skrev:
Tack för alla svaren, och visande bilder..

Jag har redan 1:1 men jag skulle vilja uppnå 2:1 - 4:1

Och undrar lite om det finns något enkelt/billigt/dyrt/komplicerat alternativ att uppnå det med dom objektiv jag har

Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM
Sigma 2x APO Teleconverter

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED
Nikkor AF 50mm 1:1.4D

Mvh
Nicklas
Ditt 70-200/2,8 är ett utmärkt macroobjektiv ihop med några mellanringar. Se exempel här:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=37181
 

acke

Avslutat medlemskap
Soulfinder skrev:
Tack för alla svaren, och visande bilder..

Jag har redan 1:1 men jag skulle vilja uppnå 2:1 - 4:1

Och undrar lite om det finns något enkelt/billigt/dyrt/komplicerat alternativ att uppnå det med dom objektiv jag har

Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM
Sigma 2x APO Teleconverter

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED
Nikkor AF 50mm 1:1.4D

Mvh
Nicklas
Enkelt. Vänd din 50-glugg bakochfram och använd den som försättslins på 90-macrot eller på någon av de andra gluggarna. Tejpa fast eller fixa en ring som passar i båda filtergängorna. Förstoringsgraden blir ungefär som kvoten mellan brännvidderna.

Tricket funkar olika bra för olika kombinationer av objektiv. Pröva dig fram. Läs mer i denna gamla tråd.
 
ANNONS