Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soft proof gör mig galen! Hjälp mig snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Snälla hjälp mig innan jag får ett nervöst sammanbrott!

Jag sitter med en hög bilder som jag skall skicka till Crimson, men jag får ingen ordning på färgerna alls och nu har jag kört fast totalt.

Jag har calibrerat min monitor med Spyder och har inte upplevt ngt som helst problem med andra bilder än just de bilder som innehåller mkt rött och orange. Så här är det:

Jag gör bilden i stort sett klar, men när jag skall slutjustera innan framkallning så gör jag det med hjälp av soft proof och crimsons profil som jag laddat ner. DÅ börjar problemen!

Jag ser ju helt klart att jag måste justera vissa saker för att få bilden som jag vill, men jag får ingen ordning på VAD jag skall justera. Alltså...nu låter jag rörig...men..

Det är precis som om bilden tappar all lyster och "kräm" när jag betraktar den med Crimsons profil och jag förstår inte hur jag skall åtgärda det. Som jag ser det så är det mest de färgtoner om går i det röda spectrat som "krånglar", men det blir inte bra att bara dra på med lite mer i den "röda" spaken heller...Ahhrrg...vad galen jag blir.

Jag har laddat upp en jpg-bild, en printscreen på hur det ser ut med de båda profilerna bredvid varandra. Där är det Crimsons profil till höger, se själv så förstår ni kanske bättre hur jag menar:
http://www.dahlgrenphoto.se/softproof.jpg

Hoppas ngn förstår vad jag vill få ordning på och kan hjälpa mig justera
 

stefohl

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:


Jag har laddat upp en jpg-bild, en printscreen på hur det ser ut med de båda profilerna bredvid varandra. Där är det Crimsons profil till höger, se själv så förstår ni kanske bättre hur jag menar:
http://www.dahlgrenphoto.se/softproof.jpg
Problemet är att du vill få fram en färg på din bild som inte går att få fram. En så röd färg som du har kan inte ett färgfotopapper återge, vare sig du arbetar digitalt eller analogt. Så om du ökar den röda färgens intensitet gör du problemet än större.

Softproof eller skärmkorrektur är helt enkelt en möjlighet att se vad som är möjligt att åstadkomma på det medium som du valt att skriva ut på. En rekmmendation är att du inte tittar på bilden när du växlar från din vanliga visning till din skärmkorrekturvisning, så du slipper att se hur bilden ändras. Då är det ofta enklare att acceptera dessa begränsningar.

Stefan
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Jesper K skrev:
I den här tråden länkar Björn Sorkin till en action han kör för "Crimsonbilder"

Jag använder också den numera och det blir utmärkt.

Kanske något att testa?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57984

Jesper
Tusen tack Jesper, det var ett utmärkt tips för bilden blev mkt bättre när jag använde det. Dock drog jag ner effekten på det lite då det blev väl stark kontrast för min smak annars.

Tack igen!
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Re: Re: Soft proof gör mig galen! Hjälp mig snälla!

stefohl skrev:
Problemet är att du vill få fram en färg på din bild som inte går att få fram. En så röd färg som du har kan inte ett färgfotopapper återge, vare sig du arbetar digitalt eller analogt. Så om du ökar den röda färgens intensitet gör du problemet än större.

Softproof eller skärmkorrektur är helt enkelt en möjlighet att se vad som är möjligt att åstadkomma på det medium som du valt att skriva ut på. En rekmmendation är att du inte tittar på bilden när du växlar från din vanliga visning till din skärmkorrekturvisning, så du slipper att se hur bilden ändras. Då är det ofta enklare att acceptera dessa begränsningar.

Stefan
Jag testade att göra som du säger, att inte titta på bilden just när jag byter till softproof-profil och jisses vad mkt bättre det blev :)

Tänk att man kan "lura" sig själv så enkelt...

Det är väl så att jag får acceptera en viss "förlust" av färgerna, men det såg ut att vara så otäckt mkt när jag såg på under profiländringen. Tittar jag på bilderna var för sig utan att jämföra dem sida vid sida så ser jag ju igentligen inte sååå stor skillnad.

Dessutom fick jag ju hjälp med att justera bilden lite med hjälp av länken Jesper hänvisade till. Så nu anser jag mig vara nöjd med bilderna, jag skickar dem till labbet så här :)

Tack så mkt återigen!
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Soft proof gör mig galen! Hjälp mig snälla!

-Catherine- skrev:
Jag testade att göra som du säger, att inte titta på bilden just när jag byter till softproof-profil och jisses vad mkt bättre det blev :)

Tänk att man kan "lura" sig själv så enkelt...
Detta med hur vi ser färg är ett spännande och roligt område. Vi har ett sätt att tolka färginformation som ofta inte fungerar så bra som vi tror att det gör. Finns många intressanta webbplatser om detta.

Stefan
 

snap

Aktiv medlem
om du går in på gamutwarning på ps så kommer du se att din bild till vänster inte är tryckbar det ser du på fältet som blir grått.
 
ANNONS