Annons

lightroom vs Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Jag hade ett jobb med 1700 (1400 RAW och 300 JPG) bilder och började jobba med lightroom (B3 win) istället för Bridge i CS2.
Här kommer mina erfarenheter, vilka är dina?

+ Lightroom
1. Camera RAW är "live - integrerat"
2. Enkel vitbalaseringsfunktion som funkar för JPG filer, som om de vore RAW filer


- Lightroom
1. Det är fortfarande en beta, men att exposure data i sidecar filerna inte går att få in i Bridgen är ju tokdåligt. inte ens efter en "manuell" export.
2. Den drar mycket datorkräm

Det slutade med att jag var tvungen att ge upp Lightroom, just för att de justeringarna som jag gjorde i Lightroom exposure, inte följde med till Bridge/Photoshop. Eftersom inte webbmodulen finns i Lightroom så kunde jag inte köra den via Image processor från råfilerna, eftersom exposureinfon inte transporteras vidare från Lightroom till Bridge.

Jag sitter på en ny 3.4Ghz Pentium Dual core med 2 GB RAM ( 1 månad gammal PC!!) och jag tycker att Lightroom är segt, men att Bridgen är snabb och smidig. Här finns potentiall att optimera!

Ju mer jag använder Bridge, så tycker jag att Lightroom mer liknar bridge. Den största skillnaden som jag ser är just "live interageringen" med camera raw, men annars känns det hela som en bridge fast med ett nytt interface. Det känns inte direkt som en ny produkt, utan mer en anpassning av photoshop och bridge. samma saker fast i ny tappning.
Jag gillar det, men frågan är vad man är beredd att betala för det.

Har någon annan som anväder bridge ofta testat lightroom, vad tycker ni?
 

Damocles

Aktiv medlem
Har inte testat Lightroom ännu, gillar inte beta. Men jag använder idag bridge för att sortera bilder primärt, och gör enstaka bilder i ACR. Ska jag batcha många bilder brukar det vara Capture One som får ta den biten.

Bör kommas ihåg att Bridge är i princip en glorifierad filhanterare för bilder och lättare sorterare. Lightroom är en arbetsflödesapplikation.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Finns det nåt bra sätt att få ut JPG i webstorlek ur Light Room? jag har kört export från developsteget fast i den dialogen måste man själv mata in både höjd och bredd (finns ingen ruta för att få den att räkna ut den andra sidan automatiskt). Save for web funktionen från PS skulle ju vara guld.

och hoppa över till PS tar ju år och dagar.

Annars så verkar lightroom hålla måttet, jag har inte kunnat utvärdera på en snabb och stabil dator men gränssnittet är riktigt bra.
 

alfin

Aktiv medlem
Om du anger maximal bredd och höjd så sköter det sig självt. Tex bredd max 800 och höjd max 800 ger bilder i storleken 800x600 liggande och 600x800 stående. Eller förstod jag inte frågan?
 

alfin

Aktiv medlem
Ledsen, men jag förstår inte. Vad måste du räkna ut? Bestäm längsta sidan, exportera dina liggande OCH stående filer samtidigt, så sköter resten sig själv.Prova ska du se!
 
ANNONS