Annons

Adobe Brigde - inga prewievs

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag har nyligen installerat om CS2 med Bridge och hela klabsaket, men nu när jag ska titta på mina råfiler (.cr2-format) så ser jag bara ikonen för dessa filer, ingen prewiev alltså. Vare sig i fillistan eller i förhandsvisningsfönstret.

Om jag öppnar dem i CS fungerar allt perfekt, men 400 bilder och försöka hitta rätt utan förhandsvisning då??
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Råkade ut för samma sak när jag installerade CS2. Tog också hem senaste uppdateringarna av både PS och ACR utan resultat. Först efter en fysisk omstart av datorn fungerade det. Har du testat det?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Råkade ut för samma sak när jag installerade CS2. Tog också hem senaste uppdateringarna av både PS och ACR utan resultat. Först efter en fysisk omstart av datorn fungerade det. Har du testat det?
Jodå.. Datorn är omstartad 2 dagar i rad utan större framgång. Det var det första som jag tänkte oxå.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Verkar skumt.

har du den senaste RAW konverteraren från Adobe?

MVH

Omar
Ja...
När jag kollade i plugin-förteckningen i CS så ser jag att jag har 3 Camera Raw..
3,4
3,0
3,4x89

I den ordningen står de i listan.

Jag försökte klura ut om det går att avisnatllera Camera Raw och göra om det så at det bara är en, ifall det blir nån konflikt.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Har du testat att helt sonika ta bort "3,0" och "3,4x89"? (vet för övrigt inte riktigt vad den senarenämnda är för version)
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Har du testat att helt sonika ta bort "3,0" och "3,4x89"? (vet för övrigt inte riktigt vad den senarenämnda är för version)
Ta bort i Utforskaren då?
När jag har installerat/uppgraderat Camera Raw så står det på Adobes hemsida att man bara ska skriva över den befintliga filen, och det har jag gjort.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Jag är tyvärr Photoshop-lös sedan två veckor tillbaka så jag famlar lite i blindo här, men när du säger att du har tre Camera Raw i plugin-förteckningen betyder det då att du har tre olika .8bi-filer (som du ser i Utforskaren), eller?
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Man tar bort den gamla och tar in den nya ( den skall packas upp). Man skall bara ha en Camera RAW.

MVH

Omar
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Jag är tyvärr Photoshop-lös sedan två veckor tillbaka så jag famlar lite i blindo här, men när du säger att du har tre Camera Raw i plugin-förteckningen betyder det då att du har tre olika .8bi-filer (som du ser i Utforskaren), eller?
Ne, det är bara en 8bi-fil.
Men jag har tagit bort den, zippat upp en ny till C: och tagit den därifrån och lagt in under mappen File Formats.
Fortfarande bara ikonerna när jag går in i Bridge.
 

cecber

Aktiv medlem
Har varit med om samma och någonstans i Bridge finns en uppdateringsknapp och sen skall det fungera. Minns inte var den finns men leta lite i menyerna!
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Och då förmodar jag att du även testat med att tömma cachen (Tools -> Cache -> Purge Central Cache)?
Funkar det i alla fall inte så vete fåglarne om jag inte skulle satsa på att avinstallera och ominstallera. Har råkat ut för trassel tidigare som "löst" sig andra gången.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Tack för att ni tog er ork och tid att fundera på det här.

Felet är avhjälpt nu, efter 2 ominstallationer och flertalet besök på Adobes hemsida och nerladdning av uppdateringar.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Kul att du fick fason på det till slut! Verkar vara något av en kritisk punkt för en hel del folk som installerar CS2. Du har händelsevis inte lyckats komma på vad det var för "fel" du gjorde första gången?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Kul att du fick fason på det till slut! Verkar vara något av en kritisk punkt för en hel del folk som installerar CS2. Du har händelsevis inte lyckats komma på vad det var för "fel" du gjorde första gången?
Det jag gjorde annorlunda den sista gången var att jag direkt efter installationen startade om datorn och gick till Adobes hemsida och kollade efter updateringar. Jag hittade då och valde att uppgradera bara Bridge till 1.0.3.
Om ni ska föra det här vidare så MÅSTE 1.0.3 installeras innan ev. 1.0.4 installeras. 1.0.4 är inte nödvändig alla gånger, men man får absolut inte ta bara den och tro att 1.0.3 ligger med i den.

När det gäller Camera Raw så gjorde jag som så att jag tog den versionen där min kameramodell ingick första gången och inte den allra senaste.
Jag har kört både Bridge och CS 6-7 gånger nu sedan i morse och gjort 3 inladdningar av bilder och alla har fungerat perfekt, så jag tänker i nuläget inte installera senaste Camera Raw.
 
ANNONS