Annons

Manuellt objektiv till istDL

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyk

Aktiv medlem
Hej. Har ett manuellt spegelreflexobjektiv med fast bländare 8. Fungerar detta tillsammans med kamerans tidsautomatik? Alltså, väljer kameran rätt exp.tid till den fasta bländaren?

Hälsningar
Jimmy
 

Nemesis

Aktiv medlem
Skulle tro det, eftersom den i P-läge hanterar manuella objektiv utan A-läge. Då mäter den ljuset men fullt öppen bländare, vilket borde liknas vid ditt spegeltele.

Har dock inte testat något spegeltele i verkligheten så det är "tro" och "kanske" från min sida...
 

jimmyk

Aktiv medlem
Tack Peter. Man tycker det borde gå. Men än så länge har jag bara objektivet så det går inte att testa.
 

quarc

Aktiv medlem
Isakisak skrev:
vart hittar man spegeltele till pentax??
Har för mig att Pentax gjorde ett 1000mm spegeltele e gång. Stod och titade på ett begagnat sådant på LPFOTO för många år seda, men köpte det inte.... Vore kul att ha haft. Säkert väldigt svårt att hitta på marknaden. Tycker det är förvånansvärt ont om begagnad Pentaxutrustning. Men ibland gör man fynd.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Ja, visst är det dåligt med begagnat Pentax, så länge man inte vill ha en 50mm då.
Att hitta ett tele är i stort sett omöjligt, speciellt deras egna. Däremot är pirat spegeltelen lättare att hitta då de ofta ha M42 gänga med adapter.

Jag kör iaf manuella objektiv i M-läget på min DL.
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Såg nyligen ett gammalt Pentax 2000mm spegeltele på E-bay. Har för mig att det gick för 2000-3000 dollar.

Spegeltele är sisådär att hålla på med. Inte så dyra och har ett behändigt format, men det är svårt med skärpan. Det sägs att de helt saknar chromatisk aberration. Bokéh:n är väldigt speciel. Det vill gärna bli ringar.
 
quarc skrev:
Tycker det är förvånansvärt ont om begagnad Pentaxutrustning.
Det är inte så förvånande, eftersom Pentax är bakåtkompatibla, dvs man kan använda gamla objektiv på nya kameror och det gör ju att Pentax användarna dammsuger marknaden efter gamla objektiv. Det är oftast billigare köpa gammalt än köpa nytt. Efterfrågan är större än tillgången.

Tyvärr hämmar bakåtkompatibiliteten försäljningen av nya objektiv, men Pentax försöker iaf släppa nya objektiv med unik design och karaktär (som DA Limited som är extra platta), för att stimulera nyförsäljningen.

Hälsar
R
 

quarc

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Det är inte så förvånande, eftersom Pentax är bakåtkompatibla, dvs man kan använda gamla objektiv på nya kameror och det gör ju att Pentax användarna dammsuger marknaden efter gamla objektiv. Det är oftast billigare köpa gammalt än köpa nytt. Efterfrågan är större än tillgången.

Tyvärr hämmar bakåtkompatibiliteten försäljningen av nya objektiv, men Pentax försöker iaf släppa nya objektiv med unik design och karaktär (som DA Limited som är extra platta), för att stimulera nyförsäljningen.

Hälsar
R
Jo iofs så är det ju så. Men samtidigt känns det som om Pentax var ett betydligt större märke förr, åtminstone i Sverige. Så det borde finnas en massa gamla oanvända objektiv i skåpen hemma hos folk, eller så har folk helt enkelt kastat dem, hemska tanke.....
 
ANNONS