Annons

Bäst Skrivare för svartvitt....?

Produkter
(logga in för att koppla)

gedödel

Medlem
jag är också en av dom som köpt mig en dual scan III. Så nu återstår bara en bra skrivare i min lekstuga.Fotar och scannar mest svart-vitt. Har hört att det ofta blir färgstick vid monochroma utskrifer så nu undrar jag om det finns några rekomendationer på lämplig skrivare och papper. .

Tackar.
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag tror du ska välja en bra fotoskrivare, Med hög upplösning.
Papper skulle väl vara det som skrivarens tillverkare rekomenderar.
Sedan väljer du bara S/V utskrift när du skriver ut.

Tror inte att det finns någon speciell skrivare just för Svartvitt.
Hoppas jag har hjälp dig lite i allafall


Adam
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns en del fristående bläcktillverkare som gör patroner för sv/v där alla fäger byts mot svart för att få riklig svärta och fina mellantoner. Finns till Epson.
 

gedödel

Medlem
Tackar

Hur är er erfarenhet av svartvita utskrifer, blir dom ok. eller??

hmmm Epson sa du, har tittat lite på Canon s900.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I de nyaste Epson skrivarena har de särskilda menyer och inställningar för utskrift i svartvitt och det lär bli bra.

Med rätt kombination av papper och bläck blir det toppen på min Epson 1290 (utan ovantsående inställningsmöjligheter). Det funkar bäst på halvblankt papper och smämre på blankt då det drar lite åt lila. Kör standardbläck.
 

gedödel

Medlem
Tackar

Hur är er erfarenhet av svartvita utskrifer, blir dom ok. eller??

hmmm Epson sa du, har tittat lite på Canon s900.
 

Miramax

Aktiv medlem
Neutralsvart

Jag har provat Epson 1160 och Lyson Quadbläck.
Problemet (som alltid) är att jag bara får neutralsvart i dagsljusbetraktelse. Piezography svartvita systemet går också utmärkt att köra på Epson 1160 men kostar skjortan. Men det skall ge bättre neutralitet. Det finns också en svartvitt bläckuppsättning av märket Generation.
Till min 1290 så har jag gjort bra profiler så att jag kan skriva ut i svartvitt med färgpatronerna och få en bra neutralsvart i de flesta betraktningsljus, men det är inte pigmentbläck, så hållbarheten blir ju noll.

Epson 2100 är ett bästa val just nu. Har du dessutom råd med en RIP från Colorbyte med namnet Imageprint 5, så får du hållbara svartvita utskrifter helt utan neutralitetsproblem. Men som alltid gäller det att ha bra profiler - antingen att göra dom själv eller köpa.

AO
 
ANNONS