Annons

hjälp!!Raw överföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Köpte ett nutt 2gb kort innan semestern och skall föra över bilder (raw & jpg)till datorn och programmet jag fick m kameran säger att det inte finns några bilder;-( vilket är katastrof för det är min sons dop bildet.

Kamera: kanon eos 300 D
program: zoom browser EX

Det finns en flik i programmet som heter raw överföring så det borde ju funka eller???
Har aldrig använt raw förut och hade inte tänkt göra det första gången på dopet heller men det var dess värre inte jag som fotade.
Nu har jag blandat raw och Jpg på kortet. Vad kan jag göra, vad gör jag för fel??

Har provat via utforskaren oxå men den hittar bara vissa kort, men inte de viktigaste dopbilderna och vissa andra jpg bilder.

Snälla hjälp½½
 

Kalle_B

Aktiv medlem
köp en kortläsare. Absolyt det bästa du kan göra. Du kan också söka i forumet, fler har haft samma problem.

Problemet är att datorn itne kan "se" RAW bilderna i kameran om du itne har installerat ett program som visar filerna. En kortläsare kostar ca: 100:- och kräver ingen installation och hittar all data information so mfinns på kortet.. bara "dra och släpp" som med all windows filhantering
 

Nina W

Aktiv medlem
tack så mycket för snabbt svar
Har faktiskt en kortläsare och kommer definitivt använda den nästa gåmg om det går fortare:)
men använde i detta fall kameran.

Det visade sig att mitt problem ligger i för många kort och för långsam dator:)
 

KenniePenna

Avslutat medlemskap
Har samma problem, men har inga planer på att skaffa en kortläsare... Någon som vet vad hur man gör?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Eos-program

Använder du EOS-viewer utility som medföljde är det bara att dra över bilderna från kameran till datorn. Ett problem (som jag har) är om du har flera olika eos-kameror så kanske programmet bara hittar den först använda kameran. Då använder jag kortläsaren. Sedan använder jag medföljande DPP till att redigera råfilerna och öppna dem (för vidare redigering) i photoshop.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo det där är idiotiskt med Canon. Speciellt om man har flera Canon kameror.
Varje kamera måste ha rätt drivers och versioner installerade.
Gå till Canon support och ladda ner de senaste versionen av dina program så skall det säkert fungera.
Canon har juckat runt med ett flertal program som inte gör det lättare.
Canon har Zoom Browser, EOSViewer och EOS-Utility och Digital Photo Professional.
Efter att ha haft Canon Ixus 400, Canon Ixus 800IS, Canon 20D och Canon 5D så vet jag inte längre vlket program som stöder vad. De sista 3 kamerorna fungerar forfarande och jag använder dem alla.
Kontentan är att när jag ansluter en kamera så startar ett program och vill ladda ner nya bilder. Detta fungerar för allt utom Canaon 5D där jag måste starta EOS Utlity manuellt. Canon kanske driver med oss.
 

Tibor

Aktiv medlem
Re: Eos-program

Tonyeagle skrev:
.... Ett problem (som jag har) är om du har flera olika eos-kameror så kanske programmet bara hittar den först använda kameran. .......
Jag installerade EOS Utility 2005 när jag köpte min EOS 350D. Sedan köpte jag en 1D MkI och fungerade utmärkt med båda. Bytte upp mig till 1DMkIIn och senare även 5D. Enda jag behövt göra är att ladda ner uppdateringar av EOS Utility och rätt driver till resp kamera. Allt har fungerat utan problem. "Meckar" inget själv utan installerar programmen och kör....
 

Nina W

Aktiv medlem
det vore ju en idé att kika in på Canons hemsida och leta uppdateringar. nu öppnar, kopierar jag alla kort genom utforskaren. För den hittar bilderna sedan får jag öppan raw filerna sedan o kolla på dem.
 

Tibor

Aktiv medlem
Nina W skrev:
det vore ju en idé att kika in på Canons hemsida och leta uppdateringar. nu öppnar, kopierar jag alla kort genom utforskaren. För den hittar bilderna sedan får jag öppan raw filerna sedan o kolla på dem.
Om jag minns rätt så finns det en inställning i kamrans meny som har två lägen: en där kameran "visar upp sig" som en vanlig extern disc, den andra där kameran kommunicerar med EOS Utility. Det bör vara den andra som skall användas ihop med EOS Utility.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
jo, visst

Har gjort samma som Tibor men det verkar som om canonprogrammen lever sitt eget liv. Tur man har korläsare!
 

Tibor

Aktiv medlem
Re: jo, visst

Tonyeagle skrev:
Har gjort samma som Tibor men det verkar som om canonprogrammen lever sitt eget liv. Tur man har korläsare!
Otur.. jag gillar verkligen EOS Utility bl a för att den kan ställas in så att den skapar och lägger bilderna i en ny mapp per dag. Blir så enkelt.

Samt att den håller reda på vilka bilder som är nedladdade så man slipper fä dem dubbelt i datorn om man glömde radera på mineskortet.
 
ANNONS