Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Landskapet framför ögat är så vackert, tyvärr blir ofta bilden något helt annat.Önskar tips på hur man komponerar en landskapsbild utan att den blir platt och händelselös, utan att man placerar en hund eller familjemedlem i förgrunden. Bifogar en bild från min senaste fjälltur/Brita
 

Bilagor

M.Norberg

Aktiv medlem
Hej.
Mitt tips är att försöka hitta något som är intressant att titta på och ha i förgrunden så att du får ett bra djup i bilden.Sedan kan du bygga upp landskapet i bakgrunden.Sedan är tidig morgon eller sen kväll att föredra då solen inte är så stark.
 

jompey

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på områden men fotat mycket landskap nu under sommaren. Det jag tycker är problemet är ofta att få till ett bra djup i bilden. Att bara fotografera ett berg eller en skog mot blå himmer räcker ofta inte. Jag brukar ofta använda tredjedelskomposition där jag har längst ner i bilden har ett närbildsmotiv, exempelvis blomma, ett vattendrag e dy. Längst upp har jag berg eller skog eller vart man nu är mot himlen. I mitten försöker jag lägga något som skapar lite känsla av djup. Ibland använder jag en slingrig stid eller vattendrag som går genom bilden för att skapa djup-känsla. I längden får man väl också försöka variera sig lite, annars känns det lite väl stelt och trist.

Får ofta kompromissa med skärpan (lägga den någonstans i mitten) och såklart liten bländare.

Använder nästan alltid polariationsfilter för att få klarare färger, blåare himmer och tydligare moln.

Kankse inte var så mycket nytt men med metoderna enligt ovan har mina landskapsbilder blivit avsevärt mycket bättre. Vågar tom bifoga två exemepel :) Är från en bergsvandring i Slovakien i sommar.
 

Bilagor

tavvas

Aktiv medlem
Hej Stefan! Glad att Du tittat på bilden. Tacksam för tips. Vill Du vara snäll och berätta vad Du gjort/Brita
 

The Ghost

Aktiv medlem
Hallå Brita

Jag justerade kontrasten med kurvverktyget
sen använde jag selektiv färgjustering för varje färgkanal och till slut lite färgmättnad på färgkanalerna.

Gå till www.radiantvista.com och titta under workbench och ladda ner filmer börja med den som är äldst så kommer du igång med PS
 
ANNONS