Annons

Fotografier i färg redan 1909 i Ryssland

Produkter
(logga in för att koppla)

cereus

Avslutat medlemskap
Redan 1909 kunde den ryske fotografen Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii göra färgbilder...långt innan färgfilmen var uppfunnen! Med hjälp av en egen konstruerad kamera tog han tre svartvita bilder filtrerade genom tre olikfärgade filter, blått, rött och grönt. Bilderna visades, lagda över varandra tillsammans med färgfiltren i en särskild projektor, och återgav motivets alla färger.

Mer att läsa om detta finns på följande sidor:

http://www.loc.gov/exhibits/empire/

http://www.damninteresting.com/?p=245

mvh
Janne
 

Bilagor

Damocles

Aktiv medlem
Kolla den här time-linen. Enligt uppgifter där så förslogs metoden som användes nästan 50 år före det. Det var ju ett bildspel i USA förra året som innehöll en ordentlig mängd vardagsmotiv i färg från första halvan av 1900-talet. Kommer inte ihåg vad den hette nu bara. Men färgfilm och färgbilder har funnits längre än vad många tror, vilket är rätt häftigt.

http://www.photo.net/history/timeline
 

jerevan

Aktiv medlem
Autochrome-tekniken patenterades av bröderna Lumiere redan år 1903 i Frankrike, men kom i kommersiellt bruk 1907. Jag har för mig att det finns svenska färgbilder gjorda runt 1903-04, bland annat av John Hertzberg som var en pionjär inom svenskt färgfoto. Det var ett reportage i tidningen Foto under sent 90tal (?) om jag inte minns helt fel. Första permanenta färgfotografiet togs 1861 av James Clerk Maxwell.

Jag har sett de ryska bilderna förr och det som slår mig är mest hur märkligt det är att se så gamla motiv i färg. Eller exempelvis bara de filmer som finns från andra världskriget, som är i färg - det ser så annorlunda ut jämfört med det svartvita som man är van vid och har matats med sedan barndomen.
 

FotoGunnar

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att "återuppfinningar" presenteras som den verkliga uppfinningen. Se bara på hur Marconi felaktigt har getts epitetet som radions uppfinnare när det i realiteten var Nicola Tessla, vilket även har fastslagits i domstol 1943.

Och som Jimi A skriver så var det James Clerk Maxwell som 1859 lade fram teorierna bakom färgfotot och som 1861 presenterade det första färgfotografiet.
 

accipiter

Aktiv medlem
Tidiga färgfotografier från Dalarna

1994 var det en utställning i Leksand med färgbilder tagna av den franske fotografen Auguste Léon.

Så här presenterade Leksands kulturförvaltning evenemanget:
******************************
Fransk fotograf i Dalarna 1910

Utställningen som är producerad av Leksands kulturförvaltning, visar ett 40-tal fotoförstoringar i färg, huvudsakligen från Dalarna tagna av en fransk fotograf, Auguste Léon, under några dagars bilresa i Siljansbygden i augusti 1910. De ursprungliga fotografierna är s k autokromer, en färgfototeknik som uppfanns 1907 av bröderna Lumière. Originalen finns på Musée Albert Kahn i Paris och är de första färgfotografierna vi har med motiv från Dalarna. De har tagits fram just för denna utställning och för den bok som Leksands kulturförvaltning samtidigt publicerar: "Med hyrbil och kamera till Dalarna 1910. Färgfotografier ur Albert Kahns arkiv, Paris."
*****************************
Jag vill minnas att bildkvalitén var förvånansvärt bra. Vi har boken på fotoklubben här i Gagnef och nu väcktes intresset för en noggrannare koll.
Finns det ännu tidigare färgfotografier från andra landskap?
mvh Ragnar N (lokalpatriot)
 
ANNONS