Annons

Skillnader mellan Aperture och ACR i raw uppräkning

Produkter
(logga in för att koppla)

edvardwendelin

Aktiv medlem
Hej!

Som jag skrev i en annan tråd i Canon forumet fick jag värdelöst resultat då jag skrev ut några bilder jag tagit. Efter en hel del felsökande hittade vi till slut varför det blev som det blev. Det är aperture som förstört den röda kanalen helt (den kanal skrivaren i fråga använder i processen tydligen). jag drog ner färgmättnad o resultatet var lite bättre. Sen gjorde jag en jämförelse mot ACR och resultatet gör att man blir mörkrädd. Aperture har ett underbart GUI men deras raw converter lämnar en del att önska. Kameran är en Canon 350D, iso 200 och det är 25% zoom.

http://www.d.kth.se/~vendelin/ap-acr.jpg

mvh,
Edvard
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
En liten update i ämnet. Jag och en kille på Aperture forumet har kikat lite närmare på detta och det verkar som det är en bug i Export Version funktionen. Då man väljer Open in external editor är resultatet mycket tillfredställande. Jag trodde de funkationerna i princip använde samma export-metod men icke. Apple är medvetna om detta och förhoppningsvis skall det komma en fix till det!

Ni som har canon kameror kunde ju testa dra upp färgmättnaden och exportera o se om ni upplever samma sak. Tråkigt att printa ut en massa bilder för att sedan hitta massa deformationer.

mvh,
Edvard
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Ännu en uppdatering i ämnet. Efter att en till kille testat lite saker har vi konstaterat att det endast gäller den fördefinierade TIFF 16 bit exporten som exporterar till sRGB (jag tog förgivet att det var aRGB). Då jag ändrade till aRGB blev resultatet helt annat!

Har lagt upp en bild för att illustrera skillnaden.

www.d.kth.se/~vendelin/difference2.png

//Edvard
 
ANNONS